Anaïs Mitchell – Anaïs Mitchell
Het is een kleine tien jaar geleden dat Young Man In America het daglicht zag. Onopgemerkt is daar na al die jaren ineens in deze bijzondere tijd het nieuwe, titelloze album van de Amerikaanse singer/songwriter Anaïs Mitchell. Ondanks die relatieve rust heeft de inmiddels 40-jarige Anaïs niet stilgezeten want in de afgelopen jaren was ze uiterst succesvol met haar musical Hadestown. Ze bracht het gelijknamige album al in 2010 uit maar inmiddels is de muziek getransformeerd tot een musical die al jaren succesvol draait op Broadway en waarvoor Anaïs inmiddels acht Tony Awards in de wacht sleepte.
Naast solocarrière ook participerend in andere projecten
Maar de in Vermont geboren Amerikaanse singer/songwriter had de afgelopen jaren meer pijlen op haar boog; zo was daar het project Bonny Light Horseman waarmee ze samen met Eric Johnson (o.a. Fruit Bats) en Josh Kaufman alom gewaarde titelloze debuutalbum uitbracht en had ze een bijdrage op het tweede album van Big Red Machine. Maar nu is daar dan eindelijk weer een soloplaat en dit titelloze album is misschien wel haar beste tot op heden. Tien mooie luisterliedjes op het snijvlak van Folk en Pop die qua stemgeluid en instrumentarium volledig in balans zijn, mede dankzij enkele uitmuntende muzikanten, hier en daar aangevuld met strijkers en blazers. Daarnaast tekende muzikale duizendpoot Kaufman voor de productie.
Terug naar mijn geboortegrond
Het centrale thema van het album is de terugkeer met haar gezin naar Vermont, de staat waar haar wieg stond, vanuit het drukke Brooklyn. De opener ‘Brooklyn Bridge’ met een haast vertellende Anaïs is meteen sfeerbepalend; ondersteund door een mooie pianomelodie en een saxofoon op de achtergrond is het Anaïs die vocaal excelleert (“Over Brooklyn Bridge through the arches / Over Brooklyn Bridge / You and me in the darkness / I wanna take you by the hand / I wanna tell you everything”). De rest van het album is een aaneenschakeling van hele mooie, sfeervolle en melodieuze liedjes waarin Anaïs ons meeneemt in haar overpeinzingen met betrekking tot het terugkeren naar haar geboortegrond. ‘Bright Star’ is de favoriet van deze recensent maar ook nummers als ‘On Your Way (Felix Song)’, ‘Backroads’ met de wat resonerende gitaren en ‘Now You Know’ zijn gewoon erg mooie liedjes die getuigen van de schrijverskwaliteiten van Anaïs Mitchell. Met het akoestische ‘Real World’, waar Anaïs enkel op gitaar wordt begeleid, noemen we het meest kleine liedje. Net zoals goede wijn behoeft een goede plaat geen krans. Veel luisterplezier.