Met een schatting van een kleine 65 mln. verkochte platen mogen we Alicia Keys een meer dan succesvolle singer/songwriter noemen. Sinds haar debuut Songs In A Minor uit 2001 bracht de Amerikaanse met regelmaat albums uit en kennen we haar natuurlijk van hits als ‘Fallin’ en ‘New York State Of Mind’. Het vorig jaar uitgebrachte ALICIA was een verrassing dus des te groter is de verbazing dat er nu alweer een nieuw album is; KEYS!
KEYS is een dubbel-cd geworden!
De verhalen van schrijversblock en gebrek aan inspiratie zijn talloos. Daar tegenover staan de artiesten die toch een weg naar hun creativiteit hebben weten te vinden in en tijdens de pandemie. Met een biografie, de lancering van een eigen “wellness”-lijn, een single met Brandi Carlile en nog wat andere activiteiten behoort Alicia tot de laatste categorie. Daarbij is daar dus nu al na 1 jaar na ALICIA een compleet nieuw album dat zelfs een dubbel-cd is geworden met maar liefst 26 tracks! KEYS is feitelijk opgedeeld in twee delen; de “Originals” die vooral leunen op de kernkwaliteiten van Alicia en “Unlocked”, over het algemeen dezelfde nummers maar dan in een nieuw jasje gestoken en vaak voorzien van een beat. In een interview omschreef de superster het zelf dat de “Unlocked” versies voor de zaterdagavond zijn en de “Originals” voor de zondagochtend,
‘Originals’ en ‘Unlocked’
Misschien dat de vogeltjes op de achtergrond van ‘Daffodils’ een beetje over de top zijn maar de “Originals” versie is absoluut één van de hoogtepunten van het album; Alicia al zingend achter haar piano en omgeven met wat delicate elektronica waardoor het een heerlijk rustgevend karakter meekrijgt. En vooral het eerste deel heeft het muzikale en kenmerkende karakter waarmee Alicia Keys zo succesvol is. ‘Dead End Road’ is mooi en bij het desolate ‘Is It Insane’ hoor je als het ware de naald door de groeven van het vinyl glijden, een element dat we ook bij de wiegende ballad ‘Old Memories’ terug horen komen. Maar ook de nummers die een beat hebben op het eerste deel zijn uitermate sterk en blijven dicht bij het DNA van Alicia. Ook met het elegante ‘Skydive’ en ‘Billions’, beide met een diepe basgroove weet ze te overtuigen maar met het wat broeierige ‘Best Of Me’, waarbij Alicia toch een dikke knipoog stuurt naar Sade, noemen we waarschijnlijk het hoogtepunt.
Samenwerkingen
Het tweede deel wordt geopend door een piano-interlude maar daarna wordt de hand van producer Mike WiLL Made-It voelbaar en krijgen we van tien tracks een meer up-beat versie. Sommige nummers zitten redelijk dicht bij de ‘Originals”-versie maar nummers als ‘Only You’ en ‘Love When You Call My Name’ krijgen nu een hele aangename groove mee waardoor stil blijven zitten niet te doen is. Blijven er dus nog een aantal nummers over die geen tweede kans krijgen zoals albumopener ‘Plentiful’ dat als een pianostuk begint maar waar gaandeweg de R&B van Alicia wordt aangevuld met een rap van Pusha T en natuurlijk mag ‘Paper Flowers’, met een bijdrage van Brandi Carlile niet ontbreken. ‘Like Water’, waar Alicia zich op piano begeleidt, is prachtig terwijl ze ons met ‘LALA’ (ft Swae Lee) ons een onvervalst stukje “silky soul” voorschotelt.
Bijzonder talent
Alicia Keys heeft een zodanige statuur dat ze feitelijk datgene kan doen wat ze graag wil. Op KEYS staan waarschijnlijk geen hits maar ze is al zo succesvol dat ze het station van commercieel succes nastreven wel voorbij is. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de “Originals”-kant omdat die wat puurder klinkt en waar Soul en R&B constant wordt uitgeademd. Maar bovenal zegeviert hier wederom het talent van de bijzondere singer/songwriter Alicia Keys. Veel luisterplezier.