Ad Vanderveen – Candle To You

Dat we in Nederland ook een aantal artiesten hebben die binnen het Folk/Rock genre hun sporen hebben verdiend is alom bekend. Zo was daar vorig jaar nog The Sun Will Rise Again van de broers van der Westen en werd onlangs Candle To You uitgebracht van Ad van der Veen. Dit nieuwe album van de geboren Hilversummer met Canadese roots is de opvolger van alom geprezen album Release uit 2021 en ademt de muzikale erfenis van grootheden Bob Dylan en Neil Young.

Neil Young en Bob Dylan

Van der Veen zegt hier zelf over: “De titelsong kan beschouwd worden als een bescheiden eerbetoon aan beide bovengenoemde mannen, evenals aan andere helden die voorgingen. A tribute while still alive, zeg maar. Als kind van de 60-er jaren, opgroeiend in de tweede lijn van die revolutionaire generatie zie ik mezelf als een drager van dezelfde vlam. En ik ben dankbaar om vandaag de dag nog steeds diezelfde helden aan de frontlinie te zien.” Bijgestaan door een aantal muzikale vrienden is de singer/songwriter met een meer dan indrukkende discografie misschien iets van zijn pad afgeweken maar de tien liedjes op Candle To You zorgen voor een meer dan aangename stroom warme klanken uit je speakers. Vanderveen opent met ‘Do What You Love’; je kunt de tekst van dit wat melancholieke nummer zodanig interpreteren dat het reflecteert op de huidige situatie in de wereld ( “Welcome To Wonderland / Happening Beyond The Wildest Of Dreams / There Was No Masterplan”).

Mooi evenwichtig album

Vervolgens is daar het wat rijker georkestreerde ‘Following In The Wind’ met hier en daar een scherp gitaarrandje dat mooi contrasteert met de strijkers van Neil James Morrison. De mooie en warme  harmony-vocals van echtgenote Kersten de Ligny zorgen voor het evenwicht. En vervolgens neemt Vanderveen ons aan de hand mee en laveert ons soepel door dit album; de titelsong is intiem en ingetogen, ‘Last Venture’ met Vanderveen op mondharmonica klinkt Dylanesque en ‘Window In The Rain’ is waarschijnlijk het meest meeslepende nummer. Ondanks de ingetogen sfeer weet Vanderveen een gelaagdheid aan te brengen die ervoor zorgt dat Candle To You boeiend blijft en de geest van Dylan en Young als het ware voelbaar zijn. Daarbij is een compliment aan de meewerkende muzikanten op zijn plaats zoals oud bandleden Phillip Kroonenberg en Erik Jan Hoeve. Met ‘All The Way Thing’ noemen we waarschijnlijk het mooiste nummer en Vanderveen sluit het album af met ‘Air Guitar’ waarbij hij nog maar eens bewijst naast een prima singer/songwriter ook een begenadigd gitarist te zijn. Een boekje met alle teksten zorgt voor de finishing touch. Veel luisterplezier.

28 januari 2022