Dertigersdilemma’s voor alle leeftijden
Dat het Franse chanson als geen ander genre gestalte weet te geven aan gevoelens van verdriet, geluk en nostalgie, realiseerde ook zangeres Tess Merlot zich toen zij voor het eerst haar eigen liedjes schreef. Vier jaar na het schrijven van het lichtvoetige Mon Paris en tweeënhalf jaar na het uitkomen van haar debuutalbum Laissez-moi, zocht ze opnieuw naar woorden en melodieën om nieuwe veranderingen in haar leven uit te drukken. Het verdwijnen van het ouderlijk huis en de connectie met de kindertijd, de vergankelijkheid van vriendschappen, maar ook de evolutie van een langdurige liefde en de sprongen in het diepe die we, eenmaal volwassen, blijven maken. Tess Merlot: “Het zijn mijn eigen dertigersdilemma’s, maar na het uitbrengen van de eerste liedjes bleek dat jong en oud zich in de thema’s kunnen herkennen. Zo was er een vader die zich door Ma maison/Ons huis plotseling realiseerde waarom het verkopen van zijn huis zo’n impact had op zijn kinderen en een vrouw die zei dat Rien à perdre haar het laatste zetje had gegeven om een grote verandering in haar leven aan te gaan. Ik hoop dat ook mijn nieuwe single Vas-y troost zal bieden aan eenieder die ooit verlaten is of zich verlaten heeft gevoeld.”
Samenwerking met Parijse tekstschrijver
De meeste nummers werden geschreven door Tess Merlot en componist, pianist en arrangeur Guillaume Marcenac, maar sommige liedjes kwamen op een andere wijze tot stand. Zo werkte Merlot via een Franse publisher samen met de Parijse tekstschrijver Zoé Simpson toen ze vorig jaar zomer zes weken in Franse hoofdstad verbleef. Merlot: “We kenden elkaar nog geen vijftien minuten of zij schreef al de eerste regels op een melodie die ik ter plekke achter de piano bedacht. Door haar jarenlange ervaring als tekstschrijver voor verschillende artiesten wist ze mijn gevoelens te verwoorden zoals ik dat zelf nooit had gekund, zeker niet in het Frans. Het album was eigenlijk al klaar, maar toch hebben we besloten deze twee chansons nog toe te voegen en ze op stel en sprong op te nemen. Mandoline, over mijn onlangs overleden oma, en Tes malabars, over het wel of niet hebben van een kinderwens, maken het album wat mij betreft compleet.”
Kennis van achtergrondverhalen ‘cruciaal’
In het chanson is de tekst minstens zo belangrijk als de muziek. Daarom is vanaf 1 maart ook een boekje verkrijgbaar met daarin alle liedteksten en de achtergrondverhalen van de vijftien nummers op Chante la vie. Inclusief een downloadcode. Handig voor wie geen cd-speler heeft en de muziek toch graag fysiek in handen wil hebben, maar vooral cruciaal voor hoe het ervaren wordt, aldus de zangeres. Merlot: “Wanneer je het verhaal achter een lied kent, of de omstandigheden waarin het geschreven is, komt de muziek vaak nog meer binnen. Natuurlijk is het mooi als je de tekst kunt verstaan, maar echt begrijpen is nog veel belangrijker. Op die manier kun je er als luisteraar ook veel makkelijker je eigen betekenis aan geven. Het achtergrondverhaal vertellen van mijn chansons is een onmisbaar en karakteristiek onderdeel van mijn liveshows; met dit boekje hoop ik dat ook bij de mensen thuis over te kunnen brengen.”
Van het café naar de schouwburg
Tess Merlot – Chante la vie is vanaf 1 maart beschikbaar via alle streamingdiensten en fysiek verkrijgbaar via Concerto, Plato en boekhandel Paagman. Bij laatstgenoemde is ook het tekstboek van Chante la vie te koop. Ter gelegenheid van het nieuwe album treedt Tess Merlot die avond met band op in Café September, Den Haag. Het vinyl laat nog even op zich wachten en komt pas dit najaar uit. De release ervan wordt bekroond met een grote show in de Koninklijke Schouwburg op 5 oktober 2024. Merlot: “Dan hoop ik natuurlijk dat iedereen alle nummers al door en door kent en kunnen we deze ook voor ons publiek spelen zoals we ze in de studio hebben opgenomen: met volledige band én strijkkwartet. Ik kijk er nu al naar uit.”