De Noorse zangeres en componiste Susanna heeft in haar twintigjarige carrière samengewerkt met diverse muzikanten uit verschillende genres. Haar honingzoete stem komt tot zijn recht in uiteenlopende contexten, van solo met alleen een piano, tot samen met een volledig orkest. Voor haar nieuwe album ‘Meditations on Love’ werkte Susanna samen met Juhani Silvola, een Fins-Noorse producent, geluidstechnicus Marcus Bror Forsgren in Studio Paradiso in Oslo en een kleine groep vertrouwde muzikanten. Samen maakten ze één van Susanna’s meest dynamische en toegankelijke albums tot nu toe. Susanna’s herkenbare melancholische en doordachte stijl, bekend van haar eerdere albums, voert ook op deze nieuwe release de boventoon. Daarnaast bieden de nieuwe manieren die de Noorse heeft gevonden om haar gevoelens te verwoorden, ruimte voor speelsheid en vreugde.
Beluister het album via de streamingdienst van je keuze: https://ffm.to/susannameditationsonlove
Susanna begon in 2018 met het schrijven van het materiaal voor ‘Meditations on Love’. De liedjes reflecteren de uitdagingen van de liefde, en verkennen wat er tussen de vreugde van een nieuwe relatie en de pijn van een breuk gebeurt. Ze onderzoekt het werk dat nodig is voor een gezonde relatie en de omstandigheden die liefde giftig maken. De zangeres vraagt zich af: “Wat is liefde precies? Ontrouw, verraad, verdriet, en kwetsbaarheid, maar ook de drang om verder te gaan en voor jezelf te zorgen.”
Geïnspireerd door haar samenwerking met het Noorse Radio Orkest, verkenden Susanna en Juhani Silvola nieuwe klankpaletten. De nummers op ‘Meditations On Love’bevatten invloeden van Harry Partch en Tom Waits, en er is een duidelijke hommage aan Angelo Badalamenti’s Twin Peaks soundtrack. Susanna en Silvola bouwden de kern van de nummers op met toetsenborden, percussie en programmering, terwijl de muzikanten veel details toevoegden. De kronkelende strijkers van Sarah-Jane Summers en de zachte blaasinstrumenten van Harald Lassen en Morten Barrikmo brachten textuur en kleur in elk nummer. Drummer Dag Erik Knedal Andersen zorgde voor de basisbeats, terwijl Ane Marthe Sørlien Holen met experimentele percussie het geluid verrijkte met diverse technieken. |