Als mensen het over punk hebben, gaat het meestal over Londen of New York en over legendarische bands die in zalen als de Roxy of CBGB’s speelden, met geleende instrumenten op een versleten P.A. om aan 100 of 200 mensen te laten zien dat ze eigenlijk nog niet zoveel gerepeteerd hadden. Honderden metal- en crustbands zouden gewoon iets kiezen uit een compendium van ziektes met afstotelijke symptomen, maar in 1979 kozen vier jonge punkers in Leuven (België) voor efficiëntie. Door zich gewoon The Sovjets te noemen, zouden alle brave burgers zich automatisch aan hen ergeren, alsof ze te maken hadden met een vijfde colonne die de sociale structuren van binnenuit probeerde te verstoren.
Duidelijk beïnvloed door Britse bands uit die tijd, probeerden The Sovjets een eigen stijl te vinden en eigen nummers te schrijven. Zelfs toen al hadden undergroundbands het moeilijk om optredens te vinden, vooral omdat de meeste instellingen het punkpubliek buiten de deur wilden houden. Er waren mogelijkheden om op te treden, soms als voorprogramma van een bekendere naam en soms in die eenzame kroegen die de tegencultuur omarmden, zoals Arno’z in Leuven. Dit weerhield het viertal er echter niet van zich muzikaal verder te ontwikkelen. In 1982 verliet eerste gitarist Jan de band en nam nieuwe gitarist Leon het over. Omdat de wereld niet stil stond, evolueerde de primitieve punk van de eerste jaren in die tijd tot wat sommigen post-punk noemden en de rest gewoon new wave, een term die nu, meer dan 40 jaar later, nog steeds gebruikt wordt door nostalgici die weigeren te aanvaarden dat het allemaal niet meer zo nieuw is. De band veranderde hun naam in Sovjet War.
Niet alleen concerten waren moeilijk te vinden. Voor elke TC Matic, Red Zebra of The Scabs waren er tientallen gelijkaardige bands die nooit een label vonden, nooit op de radio gedraaid werden en niet geïnterviewd werden voor een weekblad. Dat Sovjet War meer geluk had dan velen, had te maken met het feit dat ze in Leuven woonden, een stad die toen overspoeld werd door jonge muzikanten van allerlei slag.
De band had in zijn eentje al een cassette ‘Bootleg’ opgenomen en verkocht honderden exemplaren op concerten, maar het Anything But label zag het grotere plaatje en zette een van hun nummers ‘The Nuthouse’ op zijn compilatie ‘No Big Business 2′, een plaat die aanvankelijk succes had en nu een collector’s item is. In dezelfde Cleo Studio werd tijdens dezelfde sessies ‘Just a story’ opgenomen, een nummer dat uiteindelijk het daglicht zag op de compilatie ‘Koude Golven’ tijdens de heruitgaverage van het begin van de 21e eeuw. In 1982 resulteerde een tweede opnamesessie in de single ‘It became a problem/Guns for fun’ op hetzelfde Anything But label en twee andere toen nog niet uitgebrachte nummers, die je nu eindelijk op deze LP vindt.
Begin 1983 vertrok gitarist Leon en de andere drie bandleden konden zich niet langer motiveren om door te gaan. Het ging evenzeer om het frustrerende besef dat het grote publiek bleef kiezen voor hitparadevoer van ongerecycled plastic dat meer op de PR-campagnes van gehaaide managers dan op muzikale inhoud was gebouwd. Dat jaar ging Sovjet War in een lange winterslaap, niet denkend dat ze ooit zouden ontwaken.
Die reanimatie duurde maar liefst 36 jaar, want pas in 2019 begon de bloedstroom in het dode Sovjet War weer op te borrelen. Dit moest een band worden met vorm en inhoud, met nieuwe songs, met relevante teksten en met een live-act die meer mensen zou overtuigen dan alleen die paar vrienden die niet weg durfden te blijven. De drie overgebleven oorspronkelijke leden, Bergy, Tirre en Zip, kregen gezelschap van nieuwe gitarist Koen.
Op 14 maart 2020, minder dan 24 uur voor het derde concert met de nieuwe bezetting, ging België in lockdown (Covid, oh ja) en werd de muzieksector verdrongen door de strijd tussen de argumenten van wetenschappelijk onderzoek en de woede over geannuleerde vakantieplannen.
Zonder mogelijkheden om live te spelen ging de band op zoek naar nieuwe songs. Het resultaat was een grondig herwerkte setlist, vol met nummers die gewoon lagen te wachten om officieel uitgebracht te worden. Zodra het live-circuit in het najaar van 2021 weer wat ademruimte kreeg, volgden eindelijk concerten. De tijd was rijp voor “Psychopuppets”! Te koop via de webshop van Starman Records.