Persbericht, donderdag 16 juni 2022

Kurt Wagner heeft een nieuwe Lambchop-plaat aangekondigd, genaamd The Bible, die op 30 september uitkomt op City Slang (Merge in North America). The Bible’s eerste single is het met evangelie doordrenkte ‘Police Dog Blues’ en is vandaag al uit.

Kurt Wagner over het nummer: “During the unrest surrounding the horrific injustice in Minneapolis in 2020, I had been re-listening to a song by Blind Blake, ‘Police Dog Blues’. Of note, it was originally recorded in 1929, the year my father was born, and it seems John Peel played it on his show on Sept. 11, 1968. It was deceptively upbeat musically and not what I remembered at all. Then I remembered a police dog is a Shepherd.”

De geladen, opvallende video van het nummer werd gegenereerd op de Unreal 3D grafische engine en geregisseerd door Isaac Gale. Geproduceerd in virtual reality om de meest verontrustende beelden te bereiken, gebruikte Joe Midthun Unreal Engine en Visions of Chaos om evenementen op te zetten zoals honden die gewoon rondhangen of een vloedgolf van politie die een buitenwijk binnenstroomt, en ze zouden hopen op happy accidents van de AI. Hoe dat heeft uitgepakt zie je hieronder.

Over de titel van het album gesproken, zegt Wagner: “I had this idea that – I’m not a religious person but I do believe that there’s a spirituality to a lot of people and they’re not religious. You don’t have to be religious to be a spiritual person, right? You just don’t have to, there should be an acceptance, or a way of recognizing spirituality without it being overtly religious.”

Wat de opname betreft, in de zinderende zomer van 2021 bevond Wagner zich in Minneapolis, in een ontmantelde verffabriek die een oefenruimte was geworden. Hij vertrouwde zichzelf toe aan pianist Andrew Broder en zijn productiepartner Ryan Olson. “Ryan and Andrew, they’re like two sides of my personality”, zegt Wagner. “And if you put them together as a team, they represent me.” Dit zou de eerste keer zijn dat Wagner iemand anders – om nog maar te zwijgen van iemand anders zonder enige connectie met het heilige, oude Nashville – een Lambchop-plaat laat produceren.

De sessies deden hem denken aan die dagen van lang geleden in de Springwater Supper Club in Nashville, toen hij voor het eerst de afterparty naar zijn huis bracht en Lambchop werd geboren. Maar misschien omdat hij deze keer niet degene was die de afterparty-regels maakte, is de muziek op The Bible onvoorspelbaarder dan ooit op een Lambchop-plaat. “And that’s joy”, zegt Wagner. “I feel that in what I’ve been doing all this time. It’s all about really not getting too fucking hung up being a serious fucking musician and enjoying each other’s company. It’s a social thing that we do together. And it should be enjoyable. If it’s not—which I think ends up being for most musicians as they spend their careers doing it, it becomes a fairly joyless fucking thing. And when I see that coming, I do not want it in my life. That’s just like, why do it if you’re not enjoying it?” Dit is het nieuwe album van Lambchop, geboren op een nieuwe plek, maar vanuit een proces dat hij voor het eerst thuis in Nashville ontdekte, het proces dat hem in de eerste plaats hielp zijn eigen stem te vinden.

16 juni 2022
In dit bericht: