Khruangbin en Malinese gitarist Vieux Farka Touré kondigen vandaag hun gezamenlijke album Ali aan ter ere van Vieux’s overleden vader, Ali Farka Touré. Ali Farka Touré staat bekend als een van de meest invloedrijke en getalenteerde gitaristen die Afrika ooit heeft voortgebracht. Zijn erfenis en impact zijn moeilijk te overschatten. Ali’s geluid vermengde zijn geliefde traditionele Malinese muziekstijlen met verschillende elementen van de blues, zingend in de lokale talen Songhay, Tamasheq, Fulfulde en Bambara. Het resultaat was de creatie van een grensverleggend nieuw genre, nu bekend als de ‘desert blues’, wat hem 3 Grammy awards, wijdverbreide eerbied en de bijnaam van de ‘African John Lee Hooker’ opleverde.

Uit 23 september op Dead Oceans, is de muziek een eerbetoon aan Ali door een aantal van zijn meest resonerende werk na te bootsen en te experimenteren met verschillende geluiden met behoud van de integriteit van het origineel. Het resultaat is een terechte ode aan een legende, waarbij een opgefriste West-Afrikaanse mix van muzikale referenties wordt gecreëerd waarvan de hoop zowel nieuwe generaties als publiek bereikt. Het album wordt uitgebracht op de dag na de Dag van de Republiek, Mali’s nationale feestdag ter herdenking van de onafhankelijkheid van de Republiek Mali van de Mali Federatie op 22 september 1960.

Vandaag delen de vier ook de eerste preview van het album, “Savanne” – een werk waarbij het contrast tussen terughoudendheid en barokgitaar floreert – een nevenschikking van dub en Malinese woestijnblues waardoor Vieux werd vereerd als “de Hendrix van de Sahara”

“Savanne” is een opmerkelijk, emotioneel toegangspunt tot het album. Het ritme is ontspannen en vrolijk repetitief, slechts een paar akkoorden gespeeld op gitaar, en de raspende stem van Touré is op dezelfde manier gecontroleerd. Vieux en Khruangbin spelen samen 8 tracks op ‘Ali’ en hun interactie — Khruangbin’s gitarist Mark Speer speelt synthesizer en conga op de openingsnoten van het album en geeft Vieux’ onmiskenbare gitaarleads de vrije loop, met welkome uitroepen van Laura Lee Ochoa’s bas en gestage drums van Donald “DJ” Johnson Jr. — wordt niet verrassend gekenmerkt door eerbied en respect.

De specifieke nummers die op dit album worden gespeeld, zijn de favorieten van Vieux en ze vertegenwoordigen ook veel verschillende delen van Ali’s carrière – er zijn zeer beroemde nummers zoals ‘Diarabi’, oorspronkelijk met Ry Cooder, obscure nummers als ‘Alakarra’ en alles daartussenin. “Ali Hala Abada” is een langzaam en meditatief instrumentaal nummer dat wordt uitgelicht door een melige lead van Vieux, waarin Lee perfect haar verankerde achtergrondritme laat glijden.

Met ‘Ali’ creëren de artiesten een herinnering aan Ali’s leven, weergegeven in hoogtepunten en B-kantjes uit zijn catalogus, waar het kwartet de natuurlijke improvisatie van Ali’s muziek bewaart en er ook hun eigen muziek aan toevoegt. Het is logisch dat Vieux Khruangbin koos om de erfenis van zijn vader te eren. De mix van amorfe, psychedelische funk van het trio oogstte massale bijval over de continenten, en hun Earth-muziek kent geen grenzen. De kern van de psychedelische muziek van het trio heeft lange tijd ontheemde en onaangeboorde internationale culturen en deuntjes onthuld. Kijk maar eens naar het door de band samengestelde 2020 Late Night Tales-album, waarop de allereerste digitale release van Gerald Lee’s “Can You Feel The Love (Reprise)” prominent te zien was in de Blaxploitation-film Black Shampoo en Sanullium’s “Don’t Go” die Khruangbin vond in Seoul in een underground arcade.

Vieux zegt over de samenwerking: “Ik wil dat dit album liefde overbrengt. Het gaat over de liefde die Ali in de wereld bracht. Het gaat over de liefde die ik voor hem heb en die Khruangbin heeft voor zijn muziek. Het gaat erom je liefde in iets ouds te gieten om het weer nieuw te maken.”

Khruangbin voegt eraan toe: “We hebben dit album gemaakt om Ali’s leven en oeuvre te eren. We hopen dat deze samenwerking meer mensen zal informeren over Ali’s muzikale nalatenschap.”

Hoewel hij vaak wordt vergeleken met de Amerikaanse blueslegende John Lee Hooker, had Ali Farka Touré een unieke sound en stijl – van het rauwe spel op zijn vroegste opnames tot een natuurlijk meditatieve kwaliteit die hij diepgaand verkende op zijn platen met koraspeler Toumani Diabaté. Gedurende zijn leven sprak Touré zeven regionale talen, en deze muziek overtreft de muziek die met al deze talen wordt geassocieerd. Ongetwijfeld hebben moderne Saharaanse bands als Tinariwen en Etran Finatawa veel geleerd van Touré, en nu matchen Khruangbin en Vieux de hypnotiserende ritmes met verzengende bluesflair.

Als een gepassioneerd voorvechter voor de bevolking van Mali en de Sahel, richtte Vieux in 2012 de liefdadigheidsinstelling Amahrec Sahel op. Als onderdeel van de missie van Amahrec Sahel om humanitaire wederopbouw en cultuur te ondersteunen, heeft de liefdadigheidsinstelling schoolbenodigdheden voor kinderen verstrekt, een weeshuis in Bamako ondersteund en zorgde voor muziekinstrumenten voor jonge muzikanten in Mali. Vieux is ook directeur van The Ali Farka Touré Foundation, een internationale organisatie die zich inzet voor het behoud van Ali’s nalatenschap en de culturele groei van Mali. In juni bracht Vieux zijn nieuwe album Les Racines uit, waarin hij meesterlijk terugkeert naar de diepe wortels van de Desert Blues-muziek die zijn vader in de wereld introduceerde en schrijft over de elkaar overlappende veiligheids-, politieke en humanitaire crises in zijn land. Met elk nieuw project verbreedt Vieux zijn horizon, omarmt hij nieuwe uitdagingen en versterkt hij zijn reputatie als een van ‘s werelds meest getalenteerde en innovatieve muzikanten.

Eerder dit jaar voegde Khruangbin zich bij Leon Bridges voor hun tweede gezamenlijke EP samen, de zwoele, hitparade Texas Moon, die veel lovende kritieken oogstte van The New York Times, NPR, Uproxx (“hemels, buitenaards en ongelooflijk psychedelisch…”), Vulture, FADER (“kon gemakkelijk naast Al Green’s ‘Let’s Stay Together’, Barry White’s ‘Can’t Get Enough of Your Love Baby’ en Marvin Gaye’s ‘Sexual Healing’…”) en meer. De band heeft onlangs ook een Amazon Original-cover van Booker T. & The M.G.’s “Green Onions” uitgebracht en is op hun meest uitgebreide tour tot nu toe, waarbij Nederland al heeft kunnen genieten in een uitverkochte AFAS en een extra show in 013, Tilburg.

27 juli 2022
In dit bericht: