De Amerikaanse gitarist Kane Roberts is niet direct een bekende naam in de muziekwereld. Toch heeft hij vele zalen gezien en voor massa’s mensen gespeel. De Rambo-rocker was zijn doen en laten de tijd ver vooruit en dat werd niet altijd geaccepteerd .Na een periode van afwezigheid in de muziek ziet hij nu de vernieuwingen die beter bij hem passen. Het geeft hem de vrijheid van creativiteit en een nieuwe wijze van muziek leven, iets wat 30 jaar geleden niet kon maar nu de ruimte krijgt. The New Normal.

‘”Het is voor mij inmiddels de nieuwe normale wereld. Kijk je naar de cover op het album dan kan ik ze zeggen dat dit 30 jaar geleden echt niet kon hoor. De manier waarop ze kijkt en hoe ze er op staat. Cultuur veranderd en al blijft de basis wel bestaan. Mensen willen vaak luisteren naar waar men voor staat. Er is een groot verschil in hoe mensen kunnen bewegen. Alice Cooper heeft de switch gemaakt met Brutal Planet om anders naar de wereld te kijken, Kip Winger is genomineerd voor een Grammy in de klassiek! Dat hadden we 30 jaar geleden nog niet kunnen verzinnen.”

Als multi instrumentalist werkte hij samen met Kip Winger en Beau Hill in 1987 aan de come-back van Alice Cooper. Wanneer He’s Back (the Man Behind the Mask) en ‘Teenage Frankenstein’ van de Constrictor album tevens in de film van Friday the 13th belanden, was de eerste stap gemaakt.
Het vervolg kende dezelfde route. Het nummer ‘Prince of Darkness’ verschijnt in een film en het album Raise Your Fist and Yell volgt het succes.

Kane Roberts wist met Kip Winger en Ken Mary op drums een goede basis voor een nieuw succes van Alice Cooper. Kip Winger start met succes de band Winger en sessie drummer Ken M. Mary duikt in de wereld van de metal met Chastain, Impellitteri, House of Lords en Flotsam and Jetsam. Kane Roberts zoekt het solo pad en weet met de Bon Jovi song ‘Does Any Fall In Love Anymore’ een hit te scoren.

Naast zijn medewerking te verlenen aan het succes album Poison van Alice Cooper werd het rustiger rond Roberts.
“Ja, ik ben er even tussenuit geweest hahaha. Het was vooral de zakelijke kant van de muziek wat ik niet fijn vond. Eigenlijk heb ik niet helemaal stil gezeten. De afgelopen jaren heb ik vooral thuis muziek gemaakt en geschreven voor  en met andere personen.” Zo is zijn naam te lezen op de albums ‘Every Beat of My Heart’ van Rod Stewart,’ Count Three and  Pray’ van Berlin en Paul Stanley (KISS) ‘Take it Off’ van de Revenge album. ‘Ik heb hier niet veel aan gedaan hoor, maar ja wanneer er van wat gebruik tis het mooi en staat je naam er op,” verteld hij bescheiden. Daarnaast heeft de gitarist zich gestort op de ontwikkeling van de game industrie en zien we dat terug in zijn video’s.

Ik heb de afgelopen jaren wat demo’s gemaakt en toen Kip Winger zei dat ik hier iets mee moest doen ben ik er serieus over na gaan denken. Winger heeft het lijntje gelegd met Frontiers en ik moet zeggen dat ik dit een prettige club vind.” “Ik ben 3 jaar geleden met dit album begonnen. Het hele geval is de basis van de muziek. Ik ben begonnen met een heel koffer met songs. Hiermee ging ik de studio in. Dat is wat ik deed, maar had gewoon geen aansluiting met de publieke invulling. Het was een soort van zoektocht hoe de songs kunnen aansluiten bij de hedendaagse sound en het publiek. Het was een goed proces. Hierdoor ontstaan er nieuwe songs en samen met andere schrijvers komen we tot nieuwe songs. Het enige nummer dat bijna volledig is gebleven is het laatste nummer ‘Wrong’. De andere zijn allemaal nieuw.”
Er ontstond een nieuwe chemie tussen de muzikanten omdat we dit album op verschillende momenten hebben opgenomen. Johnny 5 speelt bas. Hij kwam naar de studio en daar hebben we wat takes van genomen en gitarist Nita Strauss (Iron Maidens & Alice Cooper) kwam op een ander tijdstip om de solo’s in te spelen.  Het was een mooi proces omdat het me nieuwe contacten opleverde en oude bekenden weer beter heb leren kennen.”

“Het idee was dat ik dit album eerst thuis zou doen, maar uiteindelijk uit de comfort zone ben gegaan en de studio in en zelfs van 21.00 tot 4.00 uur ’s nachts geeft een andere lifestyle. Maar dit beviel ons wel.”
We hebben bijvoorbeeld ‘The Lion’s Song’ in delen opgenomen omdat we de optimale versie van wilden en iedereen die hier kwam heeft er iets aan geleverd. Het beste hebben we gebruikt waardoor de songs soms ook aan verandering onderhevig zijn. Het is een ander creatief proces.”

“De video voor ‘Beginning of the End’ hebben we 7 maanden aan gewerkt en ik ga me concentreren op nog 2 video’s. Hier ligt de prioriteit en niet zozeer om het album live te laten horen. In dat geval moet ik eerst een complete band om me heen zien te krijgen.”
Ook hier was het net als met de opname van het album, krijg ze eerst maar eens bij elkaar in de studio. We hebben bewust niet gekozen voor een green-wall, maar de video gezamenlijk op een locatie geschoten. Met de mix werd het een nieuw verhaal en aan het einde van de video vond ik het leuk om er een andere twist aan te geven door Alice en Sheryl te laten kussen.
De manier waarop ik dit benader is er gedreven door het gehele proces. Het was niet helemaal allemaal mijn idee maar het is ten slot van rekening ook niet op een mobile opgenomen. Het is een soort van mini – film en dat moet ook zo worden benaderd.”

 

Het past geheel bij de man die vooral visueel als audio focus is ingesteld. Een man die veranderingen om zich heen niet schuwt. Juist door mensen met innovatieve gedachten bij je proces te betrekken, ontstaat er nieuwe input om verder te kunnen.  The New Normal….

22 december 2019
In this post:
Translate »