Josienne Clarke bracht onlangs haar nieuwe album Onliness uit; 16 nummers zijn bewerkingen van eerder uitgebrachte nummers en we vinden ook één nieuw geschreven nummer terug op dit nieuwe album. Wij spraken Josienne vanuit haar huis annex studio op het Schotse eiland Bute en ze gaf aan wat onhandig te zijn met betrekking tot het geven van interviews. “I’m a little bity clumsy sometimes”…..

Win dit album en stuur een mail naar info@noordevents.nl
en vergeet niet je adres erbij te vermelden

 

Wonen op het afgelegen eiland Bute in Schotland

“‘I love it’ hier zegt Josienne; qua weer kan het hier natuurlijk best spoken, vooral in de winter. Mijn moeder verhuisde naar Bute toen ik 17 jaar was en zij woont hier al meer dan 20 jaar. Dat is ook één van de redenen dat ik terug ben gekomen. In mijn twintiger jaren wilde ik natuurlijk ook gewoon in Londen zijn en niet hier in Schotland; ook ik wilde uitgaan, de nachten doorhalen en aan mijn carrière werken in de muziekindustrie. Maar toen ik ouder werd en mijzelf echt ging afvragen waar ik wilde gaan wonen kwam ik toch hier op dit soms best ruige eiland uit. Een klein eiland waar de laatste ferry om 8 uur ’s avonds vertrekt.”

Het is dan ook een groot verschil met al het andere?
“Ja, dat  klopt ook wel maar er komt gewoon een moment dat je de snelheid waarin je je leven leidt aanpast en misschien ook wel wilt of moet aanpassen. Ik heb een zoontje van 8 maanden oud en het is een mooie plek om op te groeien. Ik ben zelf 40 jaar oud en kijk nu anders naar de wereld dan toen ik twintig was en aan het begin van mijn carrière stond. En ik kom nog genoeg in steden om niet wereldvreemd te worden hoor…..haha….. ik doe natuurlijk regelmatig wat op de radio en er zijn altijd wel optredens of andere bezigheden waardoor ik naar de grote stad trek. Je komt als artiest altijd wel in drukkere gebieden maar je hebt ook gewoon je rust nodig. En die rust vind ik hier, met een prachtig uitzicht over de zee. En eerlijk is eerlijk; er is niets meer inspirerend dat de zee, ongeacht welk seizoen of wat voor weer en juist dat helpt mij ook weer in mijn creatieve proces. In de zomer een vrolijke ansichtkaart en in de winter een vijandig landschap. Maar altijd mooi en dat in mijn achtertuin!”

 

een eigen definitie voor Folk

Vaak worden artiesten in een muzikaal “hoekje” geplaatst. Zo wordt de muziek van Josienne Clarke bijna altijd geassocieerd met Folk. “Mijn definitie van Folk? Dat is een lastige vraag, want iedereen heeft hier waarschijnlijk een andere mening over. Ligt de nadruk op het instrumentarium of stemgeluid, of gaat het over de onderwerpen en is de tekst bepalend? Mij maakt het niet erg veel uit, ik hou me niet bezig of mijn muziek als “Folky” bestempeld wordt al weet ik natuurlijk ook wel dat mijn muziek best vaak dat label toegedicht krijgt. Ik besteed mijn energie niet graag aan de vraag of mensen mijn muziek nu Folk vinden of niet. Iedereen hoort toch weer andere dingen en luistert anders naar muziek. Weet je, ik luister best veel naar Sandy Danny en als zij in de huidige tijd had geleefd, zou haar muziek ook totaal anders geklonken hebben. En ook zij wordt vaak met “Folk” geassocieerd terwijl haar muziek al decennia oud is.”

Komt de melodie eerst of de tekst?

“Ik vind juist de combinatie mooi, dat werkt het beste voor mij. Ik maak en schrijf ze samen, mijn hoofd laat iets anders simpelweg niet toe. Als ik denk aan een eerste zin dan haal ik er onmiddellijk een melodie bij, want het gevoel moet of in de  muziek zitten of in de bedoeling van de tekst. Dus ik schrijf mijn liedjes altijd in zijn geheel want dat versterkt voor mij juist het verhaal en het gevoel dat ik wil overbrengen.”

 

Na twee hele mooie soloalbums is er nu Onliness; een album dat we absoluut niet als “Best Of” moeten beschouwen maar evengoed toch slechts één nieuw nummer kent. ”Dan moet ik even terug naar de tijd toen ik als duo werkte; mensen weten niet dat ik de enige schrijver was, weet je. Ik was echt de enige schrijver. Ik stopte met de samenwerking omdat ik niet steeds dezelfde plaat wilde afspelen en steeds maar te moeten herhalen dat ik de liedjes schreef en niemand anders. Dus ook Ben niet. De aanname is nog steeds dat als er een man in een band of duo aanwezig is dat hij de kracht van dat duo is. Hij schrijft waarschijnlijk alle muziek is in zijn algemeenheid de aanname. Gewoon omdat zijn naam erbij stond ging men er vanuit dat hij ook de helft of een deel van de liedjes schreef. Niet dus. De enige manier om duidelijk te maken dat ik de liedjes, inclusief de gitaarpartijen, heb geschreven is om ze opnieuw op te nemen en op mijn eigen label uit te brengen. Dus met deze plaat wil ik gewoon bewijzen dat het mijn liedjes zijn. Daarbij komt dat ik ook wel wat nieuwe inzichten had en die heb ik verwerkt in deze nieuwe versies. Overigens wil ik daarbij aangeven dat je volgens mij nooit genoeg versies kunt hebben van een liedje dus ook het creatieve in me wilde deze liedjes opnieuw opnemen. Los van de bewerkingen op dit nieuwe album vind ik die eerdere versies nog steeds heel mooi hoor, maar ik wilde gewoon wat ander doen. En er staat dus één nieuw liedje op; ‘Words Were Never The Answer’.”

(tekst gaat verder onder video)

 

Creatieve vrijheid

Van alles wat je ooit geschreven hebt…. waarom is de keuze op deze 16 nummers gevallen? “Goede vraag. ‘Chicago’ is misschien wel het mooiste nummer dat ik ooit heb geschreven. Ik schreef dat toen ik bij Rough Trade onder contract stond en ik verdiende er helemaal niets aan. Ik denk dat het misschien voor een film gebruikt zou kunnen worden dus ik heb er nu een nieuwe draai aan gegeven. Ik koos voor een mix van wat bekendere of naar mijn mening beste liedjes en wat minder bekende liedjes. Dus ook nummers die niet als single zijn uitgebracht en waarvan ik dacht dat er meer potentieel in zat dan dat de platenmaatschappij toen dacht. Want ook dat was gewoon voor mij een bron van ergernis. Wat ik creatief voor ogen had was vaak niet hetzelfde als de toch wel commerciële doelstelling van de platenmaatschappij. Ik heb door de jaren heen echt veel geschreven en het is leuk om dat hele proces weer te doorlopen. Keuzes maken om wat wel en wat niet opnieuw op te nemen en dan ook te kunnen zeggen dat het gelukt is.”

Het album wordt met ‘The Tangled Tree’ geopend, een nummer dat Josienne al in 2004 schreef. “Pfff. Jeah. Ik denk dat The Tangled Tree inderdaad één van mijn oudste liedjes is; ik schreef het  toen ik begin 20 was. Het grappige is dat ik nu met een ander perspectief er maar kijk, we zijn 20 jaar verder en ik dus 20 jaar ouder. Ik vind het wel indrukwekkend dat ik dat liedje toen al schreef en ik vroeg me ook af waarom ik toen al bezig was met het “Passing In time”. Ik was nog zo jong.”

 

Josienne beëindigde  niet alleen de samenwerking met Ben Walker, ze brak ook met haar platenlabel Rough Trade. “Ik denk dat in mijn hart ik altijd geweten heb dat ik solo zou gaan en mijn eigen label zou hebben. Mijn eigen ding doen. Hoe ik mezelf moet verkopen, hoe ik een album uit wil brengen enz. Dat klinkt vreemd natuurlijk want hoe kon ik als jonge artiest beter weten hoe mijn muziek te verkopen dan een groot, gerenommeerd platenlabel? Toch wist ik gewoon hoe ik mezelf kon verkopen, beter dan wie dan ook. Hoe moet het Art-work eruit moet zien, hoe gaan we het uitbrengen, welke liedjes wel, welke niet. Het gevoel hebben dat nu de tijd goed is om een nieuw album uitbrengen en dan weer drie jaar niet. Het kost allemaal veel meer tijd, energie en het is wel meer werk maar deze artistieke vrijheid is ontzettend fijn. En die heb ik nodig.”

 

Hoogepunten in haar carrière

Jazeker, er zijn zeker dingen en gebeurtenissen die me bij blijven. Muziekindustrie kan je maken en breken. Vergeten versus sterrendom. Dus ben jezelf altijd bewust van het momentum zullen we maar zeggen. Je hebt trofeeën zoals gewonnen Awards, prijzen, nominaties enz. maar mijn innerlijke is belangrijk. Het gaat om herinneringen! Ik denk dat één van de meest gave dingen die ik ooit heb gedaan het zingen tijdens een toneelstuk van het National Theatre in 2015. Ik had geen tekst maar ik mocht zingen en die ervaring is waarschijnlijk het mooiste wat ik ooit gedaan heb en trots op ben.

Onliness mogen we niet als een Best Of album beschouwen. “Nee zeker niet! Zoals gezegd, op één na zijn het allemaal bewerkingen en dus ook weer uniek. Het grappige was dat tijdens het proces van Onliness ik wel wat schetsen had voor nieuw werk maar nog niet echt uitgewerkt. Ik was eigenlijk best “blanco” en vroeg mezelf af of dit het nu was. Maar nu is alles anders en ik ga in september weer de studio in; heb ongeveer 14 nieuwe liedjes die zo goed zijn dat ze het album kunnen halen. Toen het Onliness album klaar was en mijn bijdrage erop zat schreef ik als vanzelf ineens nieuwe nummers. Het voelde alsof ik plotseling “ruimte” had en ik heb genoeg materiaal klaarliggen voor een compleet nieuw album. Ik verwacht dat dit volgend voorjaar uit zal kunnen komen.”

 

De nabije toekomst

“Tsja… Nederland he.  Nog geen optredens gepland. Ik ben op zoek naar een agent die dat voor me gaat regelen. Ik heb nu een manager voor België en dat biedt misschien wat mogelijkheden. Ik heb wat optredens in België gepland staan en ben van plan om ook Nederland mee te nemen. En op jouw vraag wat ik de komende vijf jaar wil gaan doen…. Pffff in ieder geval nog meer nieuwe liedjes schrijven, albums uitbrengen en touren. Zowel in de UK als in Europa en dus ook in Nederland … haha….. En het grappige is dus dat als je me dat zes maanden geleden had gevraagd had ik dit antwoord niet kunnen geven. En ja, een live-album. Wel eens  aan gedacht en ik heb daar ook wel wat ideeën bij maar ik heb nu nog de voorkeur voor een studioalbum omdat ik altijd iets nieuws te vertellen heb. Aan de andere kant, live speel ik ook wel met heel veel passie dus wie weet…….. een live-album. Goed idee!”

 

 

8 mei 2023
In this post:
Translate »