Persbericht, zaterdag 5 februari 2022
New West Records verwelkomt Joshua Hedley. Joshua Hedley zal zijn langverwachte nieuwe album Neon Blue op 22 april 2022 uitbrengen via New West Records. De set van 12 nummers werd gecoproduceerd door Jordan Lehning (Rodney Crowell) & Skylar Wilson (Justin Townes Earle) en gemixt door Kyle Lehning (George Strait, Randy Travis). Neon Blue is het vervolg op zijn veelgeprezen debuut Mr. Jukebox uit 2018, dat werd uitgebracht door Jack White’s Third Man Records. Hedley’s doorbraakdebuut toonde zijn diepgaande kennis van de geschiedenis van de countrymuziek, in het bijzonder de ballads van de jaren vijftig en zestig. Zijn mentoren waren George Jones, Ray Price en Glen Campbell, maar zijn meest opmerkelijke prestatie was om zijn eigen draai aan hun stijl te geven. Neon Blue daarentegen onderzoekt een heel ander, vaak verlaten tijdperk: het begin van de jaren negentig. Check video en streams onder.
De eerste track is Neon Blue van het gelijknamige album. De distributie van New West Records loopt vanaf 1 februari via V 2.
Joshua Hedley is “a singing professor country & western”, verklaart hij op zijn rauwe en geestige nieuwe album, Neon Blue. Het klinkt misschien als een clou, maar dat is het niet. Als topvioolspeler, scherpe gitarist en zanger met een granieten twang wijdt hij zijn hele leven aan de studie van dit genre. Vraag hem ernaar en hij zal het uitleggen: “Toen al mijn vrienden gingen studeren, ging ik naar Nashville. Ik was 19 jaar oud, speelde in honky tonks en kreeg veel advies.” Zijn debuut in 2018, Mr. Jukebox, toonde zijn diepgaande kennis van de geschiedenis van het land, in het bijzonder de ballads van de jaren vijftig en zestig. Zijn mentoren waren George Jones, Ray Price en Glen Campbell, maar zijn meest opmerkelijke prestatie was om zijn eigen draai aan hun stijl te geven.
Neon Blue daarentegen onderzoekt een heel ander, vaak verlaten tijdperk: het begin van de jaren negentig. “Het laatste bastion van countrymuziek”, zegt de professor, “was begin jaren negentig, ongeveer 1989 en 1996. Je zou de radio kunnen aanzetten en meteen weten dat je een countrynummer hoort. Je kon nog steeds steelgitaar en viool horen. Maar er was een harde splitsing rond 1996 of ’97, toen country afdwaalde naar pop. Neon Blue vraagt: Wat als die vonk nooit was gebeurd? Wat als country als country zou blijven klinken?”