Enkele maanden geleden kwam Better Than God uit; het nieuwe album van de Belgische rockformatie RHEA waarover we al eerder een recensie plaatsten. We spraken frontman Jorge van de Sande en gitarist Guillaume Lamont over deze nieuwe mijlpaa

 

Griekse godin

Het is snel gegaan met deze Belgische rockformatie. In 2016 waren ze onderdeel van de finale van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel maar ook voor RHEA kwam de pandemie onverwacht en ongelegen. Overigens gaat het verhaal dat de naam afkomstig is van een Griekse godin. “Klopt wel een beetje hoor. We waren ook op zoek naar een pakkende naam en eigenlijk moesten we toen snel beslissen omdat we tegen een deadline liepen van de inschrijving van de Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Eerst zouden we het niet doen maar uiteindelijk heeft Guillaume toch op de knop gedrukt en hebben onze “schoolopdracht” aan het conservatorium ingezonden bij Studio Brussel. Maar we moesten ook nog een bandnaam hebben. RHEA is inderdaad de moeder van een Griekse god uit de mythologie maar uiteindelijk kwamen er een aantal elementen samen; Guillaume was een boek aan het lezen waar RHEA in voorkwam en wij waren feitelijk op zoek naar een pakkende naam. Dat werd dus RHEA, één lettergreep, dikgedrukt. Maar verder moet je er niet teveel achter zoeken hoor haha,,,al is het natuurlijk wel een leuk “backgroundstory”.

 

Het ging toen in 2016 dus erg snel. Want jullie haalden de finale. “Ik herinner me nog dat we het als totale paniek ervaarden. We hadden ons zonder al te veel verwachtingen ingeschreven en ‘ah mai’, toen kregen we het bericht dat we bij de laatste 8 van de ruim 800 inzendingen zaten. Guillaume zat een jaar voor mij op het conservatorium en voor mij was het eigenlijk mijn eerste schoolopdracht dus ik had geen flauw idee. Guillaume kende wat andere gasten op het conservatorium en zo is RHEA eigenlijk ontstaan. We hadden twee songs en daar is het allemaal mee begonnen.”

 

Onze muzikale richting was nooit een keuze, dit was vooraf bepaald

We zaten niet bij elkaar in de klas of zo. We hadden ieder onze eigen gekozen richting aan het conservatorium, Guillaume had bijvoorbeeld voor de richting “gitaar” gekozen, en met de band samen ontstond er wel een eigen sound. Het gebeurde organisch kun je wel zeggen waarbij de keuze en richting voor de sound altijd al vaststond. Dat moest gewoon rockmuziek worden, dat stond ook al vast voordat we een band vormden. Het is nooit een keuze geweest, het is onze leefstijl om het zo maar te zeggen.” Interviews en persberichten wordt de band vaak in één adem genoemd met Royal Blood. “Dat herkennen we en begrijpen we wel maar het is naar onze mening toch meer dan dat. We hebben ons eigen geluid en zijn ook beïnvloed door bands als Nirvana, Foo Fighters, Green Day en ook wat obscuurdere namen hoor. Verder heeft Guillaume bijvoorbeeld zijn eigen gitaarsound ontwikkelt door op een speciale manier van amps gebruik te maken en te splitten om het zo maar te zeggen. Al die invloeden details zorgen voor het geluid van Better Than God en we maken gewoon muziek die we het liefst zelf horen”.

 

Een paar jaar later na de finaleplaats is er een nieuw hoogtepunt met een nummer 1-hit ‘Rather Be Nothing’. “Dat was echt heel leuk, om met je eigen muziek op 1 te staan. Wat vooral gaaf is dat wanneer je het live speelt je ervaart dat het niet zozeer meer “uw” nummer is maar eigenlijk een nummer is geworden van het publiek. Dat is heel cool. Ik krijg er nu nog kippenvel van als we het erover hebben. Weet je, het was natuurlijk de tijd van de pandemie dus er gingen heel veel dingen niet door en plannen werden afgeschoten. Echt coole gigs en andere activiteiten die voor ons gepland waren werden geannuleerd. Guillaume en ik werkten toen samen in een winkel want we moesten toch iets doen….. en hoe gaaf is het dan dat jou nummer uit de speakers komt? Misschien is het wel een magisch moment want verder was er in die tijd niet echt een goede vibe”.

 

(tekst verder onder video)

 

Debuutalbum

In een interview lazen we dat jullie Better Than God als jullie debuutalbum beschouwen terwijl dit eigenlijk jullie tweede album is na Lust For Blood. “Ah, aj, dat is een beetje een analyse die feitelijk niet door ons is gemaakt maar door de schrijver van het artikel. Voor ons is Lust For Blood nog steeds ons debuutalbum en tevens een soort van tijdsdocument. Het is in verschillende stappen opgenomen en dat is wel een ander proces geweest als bij Better Than God. Er zijn als het ware verschillende periodes samengevoegd. We brachten natuurlijk eerst Part 1 uit maar dat was echt heel bewust en wel met de bedoeling om er uiteindelijke een compleet album van te maken. We hebben toen doorgeschreven, er kwam nieuw materiaal en tweede EP en dat bundelden we tot een album. Het is meer een document door de tijd geworden maar dat is echt wel ons debuutalbum. “

 

Voor ons is het belangrijkste kenmerk van Better Than God het gevoel te hebben meer muzikaal te brengen het publiek, zie het als een volgende stap zetten. We zijn ook niet bang om deze plaat uit te brengen en we krijgen ook  graag wat tegenwind want dat maakt ons alleen maar scherper”. Het nieuwe album staat bol van stuwende en dynamische rocksongs en bij ‘Creeping Through My Head’ is daar ineens een vrouwenstem; die van Lani Pellegrini. “haha…. Dat klopt. Eigenlijk is het nummer een dialoog tussen twee mensen, een man en een vrouw, ah mai, mag ook een vrouw en een vrouw of een man met een man zijn. Maakt niet uit. En onze producer David Bottrill (o.a. Muse) zei ineens tijdens de opnames zoiets van “shouldn’t we do it with a girl, wouldn’t that be a great idea?”…….. en wij hadden zoiets van ja ja…….. Maar we wisten dat de vriendin van Dajo, Lani, een fantastische zangeres is. En David had meteen zoiets van, “bel haar op dat ze morgen hier is want dan kunnen we dat proberen”…… en dus kwam van het een het ander en hebben we nu een geweldige vrouwelijke tweede stem op dat nummer.”

 

Nederland vs België

Jullie treden op in Belgische en Nederlandse zalen en ook Paradiso staat nog op het programma. Zit er een verschil tussen spelen de beide landen? “Ja, tof he. Er is wel een verschil tussen het Belgische en Nederlandse publiek, althans zo ervaar ik het (Jorge). Ik heb het gevoel dat Nederlanders sneller overtuigd zijn als je ook echt iets levert. De Vlamingen moeten wat meer overtuigd worden. In België hebben we af en toe ook het gevoel dat je de media nodig hebt om overtuigd te worden of te zijn. We speelden in Nijmegen en hadden al gehoord dat de mensen best kritisch kunnen zijn. Dat klopte ook wel en na één of twee songs kregen we het publiek wel mee. Volgend jaar pakken we de draad weer verder op!”

 

31 december 2024
In this post:
Translate »