Vorige maand bracht de Belgische singer/songwriter Jasper Steverlinck zijn tweede album The Healing uit. Wij mochten hem wat vragen stellen voor aanvang van zijn concert in Nijmegen.

 

Zes jaar tussen Night Prayer en The Healing

Er zaten een kleine zes jaar tussen het vorige album en het onlangs uitgekomen The Healing. Jasper: “Technisch gezien klopt het wel dat het lang geduurd heeft inderdaad. Maar in de afgelopen jaren ben ik wel constant bezig geweest met het schrijven van nieuw werk. Maar zoals je wellicht al hebt gehoord hebt, had ik indringende discussies met mijn management en andere randzaken waardoor het allemaal niet zo lekker liep. Ik wil een bepaalde emotie kunnen overbrengen op mijn platen en ik was best teleurgesteld over de kwaliteit van opnames. Ik wilde dat gewoon anders dus daar ontstond frictie over. Daarnaast ook nog persoonlijke struggles gehad dus ja, het heeft inderdaad langer geduurd dan ik van plan was. Ik was van mening dat voor mijzelf er eerst een aantal zaken goed geregeld moesten zijn”.

 

Is de albumtitel The Healing dan ook echt zoiets als een persoonlijke verwijzing zoals “genezing” voor de Belgische singer/songwriter? Jasper:  “Enerzijds wel natuurlijk; het is wel een vrij letterlijke vertaling maar die is best passend. Aan de andere kant denk ik ook vaak na over diverse onderwerpen dus het is ook wel filosofisch bedoeld hoor. Gewoon wereldse, maar ook zeker praktische en alledaagse dingen in het leven vormen de inspiratie voor mijn liedjes. En verder ben ik ervan overtuigd dat als je gewoon naar jezelf kijkt je ook altijd iets ontdekt waarvan je nog niet wist dat het er zat.” The Healing is de opvolger van het succesvolle album Night Prayer en het heeft dus een kleine zes jaar geduurd voor The Healing uitkwam. Jasper: “Misschien ben ik tijdens het opnameproces zelfs wel tot de ontdekking gekomen dat ik misschien wel een trilogie uit ga brengen. Ik vond Night Prayer zelf wat donker, The Healing klinkt al anders dus de laatste tijd kwam ik tot het besef dat mijn volgende album wel eens het slot van een trilogie zou kunnen worden.

 

Het TV-programma Liefde Voor Muziek

Wat heeft het programma Liefde voor Muziek, de Belgische variant van Beste Zangers betekent voor hem? Jasper: “Ik had al eens eerder meegedaan; vorig jaar was de “verzamel-editie” van Liefde voor Muziek editie. Laat ik het zo maar noemen. Naar mijn gevoel deed ik zo’n beetje hetzelfde als enkele jaren geleden. Het is natuurlijk heel direct en puur en ik kwam tot de conclusie dat dit programma toch nog steeds echt aanslaat. Ook na al die jaren en verschillende edities. Het heeft voor mij als artiest voor een nog grotere boost gezorgd dan de eerste keer dat ik was uitgenodigd. Ook in Nederland kennen mensen mij nu en dan denk ik; het programma komt toch niet komt niet op de tv.? Blijkt dat mensen het echt bewust terugkijken op het op internet. Ik heb door het programma echt wel een breder publiek bereikt en opgebouwd. Ik merk het ook in België want ik speel nu ook in grotere zalen of ik treed meerdere malen op in een zaal. Neem het Capitole in Gent; zeven avonden op rij uitverkocht! Dat betekent een kleine 11.000 mensen die een kaartje voor mijn optreden hebben gekocht. Dat is toch ongelofelijk?

 

Tijdens de huidige tour doet Jasper Steverlinck ook een aantal zalen in Nederland aan. Is er verschil tussen het publiek in Nederland en België? Jasper: “Mwah, weet je, in het verleden deed ik vaak optredens waarbij het publiek op stoelen zat. Een Seated concert weet je wel. Toch merk ik dat ik liever voor een staand publiek optreedt, dat brengt voor mij meer energie. Ik heb dan echt vaak het “wauw”-gevoel en vraag me dan oprecht af wat er in zo’n zaal tussen de mensen gebeurt. Dat is echt amusant en het publiek toont echt hun appreciatie. Dat merkte ik laatst ook tijdens een optreden in Haarlem; er is iets echt aan het veranderen. Natuurlijk ken ik ook de verhalen over de Nederlanders die tijdens een optreden gewoon doorpraten. En dat past niet bij mijn muziek natuurlijk want mijn nummers zijn vaak wat ingetogen en rustig dus als mensen in het publiek dan praten is dat best storend. Ik moet zeggen dat ik dat niet zo ervaar of herken en ik wrijf wat dat betreft dan ook in mijn handen; het publiek is stil op de juiste momenten. En weet je, mijn huidige set is ook veel dynamischer en ik voel me ook wel vrijer als performer dus ik geef echt de voorkeur aan een zaal met een staand publiek.”

(tekst verder onder video)

 

Mijn dochtertje zorgt voor inspiratie

Het nummer ‘I Do Not Know’ is eigenlijk ontstaan naar aanleiding van vragen van het dochtertje van de Belgische singer/songwriter. Jasper: “Ja, dat klopt. We denken vaak niet vanuit een diepere bedoeling als volwassene. Mijn dochtertje stelde me gewoon altijd hele simpele vragen waar ik het antwoord lang niet altijd op had. En dat zet mij dan wel aan het denken hoor. Ik stelde mijzelf dan de vraag “Why Are We Here?” Kinderen kunnen je daar echt wel mee confronteren. Dat was voor mij echt wel een eyeopener en ik vroeg mezelf dan ook “What’s The Story Behind This”? Daar gaat het liedje eigenlijk over.

We lazen dat “The Healing” feitelijk ook door Jasper gezien wordt als een nieuwe start. Jasper: “Ja dat klopt wel hoor. Noem het een bevrijding voor mij. En het grappige is dat ik dat gevoel nu dus als inmiddels 48-jarige muzikant ervaar! Ik heb een hele weg afgelegd tijdens mijn carrière. Dat het album er nu is voelt als een soort van bevrijding. Ik was al lang bezig met het schaven van het geluid zoals ik ook eerder aangaf. Die eerdergenoemde problemen over de sound bijvoorbeeld; Ik heb nu een management dat mij de gewenste vrijheid geeft en voor de eerste keer heb ik gewoon een aantal zaken echt zelf gedaan. Dat voelt bevrijdend. Door de nieuwe mensen om me heen en met wie ik samenwerk wordt er tegen mij gezegd dat ik het dan ook maar moet bewijzen en die artistieke vrijheid voelt echt bevrijdend. Dat geeft mij ook een bepaald gevoel van vrijheid en dat probeer ik dan ook weer over te brengen aan mijn publiek.”

 

Melancholie en gelaagdheid

Op The Healing horen we een subtiele verschuiving qua sound tussen ten opzichte van het Night Prayer-album. Een constante factor is wel de melancholie en gelaagdheid binnen de nummers. Jasper: “Dat klopt wel ja. Ik ben altijd wel bezig met emoties van mensen, want dat gevoel vormt voor mij de basis. De vragen die mensen vaak stellen geven mij juist energie die ik dan vervolgens weer om kan zetten in muziek. Persoonlijke verhalen of observaties raken me gewoon en dat is hoe ik als mens ben. Ik herken dat ook wel op het album, die emoties zijn een soort katalysator voor me. Het grappige is dat ik het vervolgens weer terug krijg in de vorm van reacties van het publiek tijdens een optreden. Mensen zeggen regelmatig “ge helpt me met uw muziek door die moeilijke periode” of iets van die strekking. Of dat mensen na een concert na me toekomen en zeggen dat ze zich na die avond juist beter voelen. En voor mij is dan de cirkel rond. De verhalen en vragen van mensen zet ik om in muziek en die muziek zorgt weer voor emoties bij het publiek. Dat is ook een beetje wel die bevrijding die ik voel en dat geeft me energie.”

 

Bijna 50 jaar….

In het refrein van het nummer ‘Cold’ zitten drie regeltjes “Gotta get up/ Gotta get off/ Gotta get out” en die roepen bij mij herinneringen op aan de sound van het Listen Without Prejudice album.  Jasper: “Dat is wel een hele toffe maar deze vergelijking heb ik nog niet gehoord. Ik heb in het verleden wel eens een cover gezongen van George Michael maar de muziek uit zijn beginperiode sprak mij niet zo aan. Het album waar u nu aan refereert ken ik goed en ik vind het een toffe vergelijking en ik ga het zeker luisteren en proberen te achterhalen waar u dat gevoel vandaan haalt. Maar hé, ik dat zeker als een compliment hè.

Jasper Steverlinck mag volgend jaar 50 kaarsjes uitblazen en heeft al een mooie carrière achter de rug. Jasper: “Af en toe gaat dat wel door uw hoofd ja. Zo van, volgend jaar zie ik Abraham. Iedereen heeft dat soort milestones wel. Ik til niet zo zwaar aan hoor aan dat getal 50 hoor. Als je het gevoel hebt dat je niet meer vooruitkomt dan is het wel wat zwaarder maar ik herken dat niet hè. “I Still Sound Like A Young Boy”, laat ik het zo maar omschrijven. Oh ja, en “There Is Still A Lot Of Stuff I Can Do” haha”.

Heb je toevallig een favoriet nummer? Jasper: “Mwah, eigenlijk niet want alle 13 nummers zijn mij even dierbaar en vormen dit verhaal hè. Maar als ik dan toch iets moet noemen dat zou ik ‘The Healing’ noemen en ‘Nashville Tears’.”

 

Jasper Steverlinck live:

21 maart : Maastricht, Muziekgieterij (uitverkocht)
22 maart: Utrecht. Tivoli/Vredenburg
26 maart: Amsterdam, Tolhuistuin
27 maart: Rotterdam,  Lantaren-venster
28 maart : Breda, Mezz

 

17 maart 2025
In this post:
Translate »