Herman van Veen Live@DeSpiegel te Zwolle
28 januari 2024
Herman van Veen behoort tot een van de grote kustenaars van Nederland. Afgelopen week stond de man voor de 600ste keer in het Amsterdams theater Carré. In 1971 verscheen het eerste live album Carré , met de songs die hij 3 jaar lang vertolkte. Toen verscheen er nog 2 albums per jaar. Allen even mooi en prachtig.
Na 5 keer een album Carre te brengen verscheen in 1987 In Vogelvlucht. Een mooie verzamelaar van liedjes van toen. Inmiddels is er het derde deel van In Vogelvlucht met songs van de afgelopen jaren.
Het concert van Herman van Veen kent een verzameling van liedjes van toen en nu. Maar ook op het podium zien we de 78 jarige man met zijn band van diverse leeftijden. De jongste medewerkers lopen stage en dansen rond op het podium. Het is daardoor al een kleurrijk geheel.
Met het idee dat Herman met regelmaat even op de lessenaar moet spieken weet hij vloeiend de verhalen rondom de liedjes te vertellen.
Met liedjes als ‘Alles Doet Ertoe’, ‘Kwijt’, ‘Uitgerekend’, ‘Waxinelichtjes’ en “Cirkels weet men de zaal stil te krijgen. Toch is de setlijst van Van Veen niet altijd hetzelfde. Wanneer hij de show alleen opent, nodigt hij de band uit die de start met een instrumentaal stuk vertolkt.
Samen met Erik van der Wurff maakte van Veen prachtige liedjes. Ook nu is er even eerbetoon aan de tijd van toen. Met Nina Simone’s ‘Feeling Good’, gezongen door violiste Jannemien Cnossen en ‘Always On My Mind’ van Elvis.
Dat Herman van Veen door de jaren heen een veelzijdig man is, weten we inmiddels. Met zijn kinderliedje als ‘Dikkertje Dap’, het inzetten van ‘Hilversum 3’ maar overgaat naar de ‘Zevensprong’ geeft het speelse karakter van de man en de show weer. De dansende tieners gaan even los met een Beatles medley dat eindigt met de ‘Yellow Submarine’ waarbij het oudere publiek luidkeels mee galmt. En het deprimerende liedje ‘Zo Vrolijk’ wordt al snel in de kiem gesmoord.. Foei!
Het is ook een ouder publiek en van Veen probeert hen allen te overleven. Zijn soepelheid van lichaam en geest is bewonderingswaardig. De zang is nog altijd even mooi, warm en als een vader van het geheel neemt hij iedereen in de zaal mee. ‘Alles Doet Er Toe’ of het nu groot of klein is, jong of oud. Het hoort bij het geheel. De paraplu’s met de kranten die van boven komen, het stoeltje waarop gebalanceerd wordt en het gevouwen hoedje achterin het podium.
Maar ook de aandacht voor de maatschappelijke problemen met ‘Wiegenlied’ komen aan de orde.
Met Bambini en het ‘nieuwe’ liedje van deze set ‘Toveren’ wordt afgewisseld met ‘Bisou Apres Bisou’ van gitarist / zangeres Edith Leerken.
Met het muzikaal gedicht ‘Alles Wat Je Lief Hebt Wordt Mooi’ eindigt Herman van Veen met zijn band een prachtige avond. Waarna Herman de blanco papieren van de lessenaar het publiek in gooit…
Het leven In Volgelvlucht waarbij de kritische protestliederen van toen plaatsmaken voor een mooi woordenspel van sentiment en geluk.
Prachtige liedjes die de tand des tijds zijn doorstaan of noemen we dit tijdloos.
Hieronder de speellijst!