Directeur Jaap Schut van Museum RockArt bedacht begin dit jaar een competitie. Hij benaderde een aantal Haagse kunstenaars en vroeg ze een beeld of monument voor Golden Earring te ontwerpen. Het moest een hommage aan de band worden.
Toen de ontwerpen binnen waren, stonden de Earring muzikanten – George, Rinus, Barry en Cesar – voor de opgave om een keuze te maken. Ze kozen unaniem voor GEM: Golden Earring Monument van de gelauwerde kunstenaar Hans van Bentem.
Wat de band aanspreekt is Van Bentems idee om een klassieke obelisk te combineren met hedendaagse, POP-art-achtige elementen. Daarnaast vinden ze het interessant dat het ontwerp staat voor wie ze als band zijn: bijvoorbeeld omdat er samenhang is maar ook contrast. Ook vinden ze het belangrijk dat er voor de Earring fans volop ruimte is voor een eigen interpretatie.
Monument
GEM is een stenen naald – obelisk – op een grote rots – rock – die ook dienst doet als bank. De obelisk is drager van allerlei verhalende componenten, geïnspireerd op de muziek, videoclips en platenhoezen van de band. Eigenlijk is GEM een beleving. Iets waar je als fan zelf deel van uitmaakt. Je laat je erop fotograferen. Je gaat terug in de tijd. Wat je ervaart vul je aan met herinneringen en associaties.
Productie
Voor de realisatie van GEM werkt Van Bentem samen met Shop Around, een creatief productiehuis dat sinds de jaren negentig diverse platenhoezen, t-shirts, podium decors en videoclips voor Golden Earring heeft gemaakt.
De betrokken partijen gaan in gesprek met de gemeente over vergunningen, een plek voor GEM etc. Tegelijkertijd werken ze aan een basisfinanciering. Het is mogelijk om je als fan in te schrijven en via crowdfunding een bijdrage te leveren. Dit gaat binnenkort van start met een persconferentie en de presentatie van de schets van het ontwerp.
Kunstenaar
Hans van Bentem (Den Haag, 1965) volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. In zijn geboortestad exposeerde hij onder meer in het Kunstmuseum en Beelden aan Zee. Voor het Escher Museum maakte hij kroonluchters. Er staan diverse werken van zijn hand in de openbare ruimte.
Van Bentem legt zich toe op monumentale, vaak kleurrijke sculpturen. Hij combineert ambachtelijke materialen zoals brons, steen en keramiek met zijn hedendaagse beeldtaal om moderne iconen te scheppen: het antiek van de toekomst. Aspecten van de stripcultuur of symbolen uit de heraldiek schuwt hij niet. Dat geldt eigenlijk voor alle kenmerken van hoge en lage culturen uit verschillende tijdsperioden en gebieden. Hierdoor ontstaat een bizarre synthese.
Hij werkt samen met ateliers in binnen– en buitenland. Zo maakte hij porselein in China, brons in India, kristal in Tsjechië en keramiek in Nederland. Ook in zijn keuze voor deze manier van werken toont Van Bentem zich dus een eclecticus.
Dit jaar is de kunstenaar verkozen tot Icon of the Year van kunstbeurs Art The Hague (www.artthehague.nl). Deze beurs loopt van 5 t/m 9 oktober en omvat exposities, lezingen en artist talks. Van Bentems zelfportret DIKTATOR is het gezicht van het evenement.