Persbericht, donderdag 20 januari 2022

De Franse metallers STENGAH kondigen hun debuutalbum ‘SOMA SEMA’ aan, uit op 18 maart 2022 via Mascot Records/ Mascot Label Group. Ter gelegenheid van deze aankondiging onthult de band ook een video voor nieuwe song ‘He and the Sea’. Bekijk deze hier.

“He and the Sea” is gebaseerd op een Frans kinderboek ‘La Mer et Lui’, geschreven door Henri Meunier & Régis Lejonc. Het boek gaat over het rouwen om een al gemaakte reis en het begin van een nieuwe. Het nummer behandeld de uitdaging van het vinden van nieuwe doelen in het leven, het leren omgaan met emoties, en het koesteren van dierbare herinneringen. De sleutel tot een eindeloos bestaan. De video is verbonden met de twee voorgaande video’s van de band. We bevinden ons in de gedachten van de man uit ‘At the Behest of Origins’, en verkennen hierin de incarnatie van zijn geest in strijd met liefde, woede, angst en nieuwsgierigheid.

Nu de wereld in chaos verkeert, is nieuwe muziek belangrijker dan ooit. De opkomst van de Tech-metal band STENGAH kon daarom nauwelijks beter getimed zijn. Het Franse vijftal heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om hun sound te laten evolueren tot iets buitengewoons. Nu is de band er klaar voor om zichzelf aan de wereld te introduceren.

STENGAH, opgericht door drummer Eliott Williame, heeft de sound, de intelligentie en de ambitie om heavy muziek steeds verder de toekomst in te duwen. Na jaren van constante evolutie en aandacht voor detail, heeft de band – aangevuld met bassist Benoit Creteur, leadgitarist Maxime Delassus, ritmegitarist Alex Orta en powerhouse frontman Nicolas Queste – hun sound aangescherpt tot een staat van grensverleggende perfectie.

De eerder uitgebrachte videoclip voor Above Inhumanity beeldt het verhaal uit van een jonge vrouw die achtervolgd wordt door een kinderlijke vertoning van een geest – de jonge vrouw zelf, maar dan in een parallelle dimensie. De band voegt daaraan toe, “It’s a dreamlike narrative that makes spiritual and physical realms collapse. A story where a hunter may be a prey, and the prey a monster…”

‘At the Behest of Origins’ volgt een confrontatie tussen eenzaamheid en kameraadschap door middel van een denkbeeldig gesprek. De band legt uit, “It talks about the burden of toxic baggage we carry from the past, and the need to let it go, getting rid of some elapsed existence and escaping from the undertow of life.”

De video voor “At the Behest of Origins” is weer een prachtige filmische ervaring, waarin een man wordt gevolgd die aangespoeld aan de rand van de zee wakker wordt. De kijker observeert een ‘gesprek’ met een vrouw die zijn innerlijke zelf vertegenwoordigd, terwijl ze raadselachtige berichten en dialoog delen in een taal die alleen beschikbaar is als een gerelateerd gedicht. Het gedicht is te vinden op de website van de band.

“The music is about (re)connecting with yourself,” zegt Eliott. “It’s about people, their fears, their faiths and their philosophies. How sometimes those things can guide them, and how sometimes they can blind them. It asks, with no judgement, about how odd and how strange the social and emotional behaviours of human beings are. It’s all about the power to believe, in creativity, and in consciousness.”

23 januari 2022
In this post:
Translate »