Het nieuwe album van John Watts van Fischer-Z is direct verbonden met het succesvolle album ‘Red Skies Over Paradise’ uit 1981. Dit album kent zijn 40-jarig jubileum. Het nieuwe album ‘Til The Oceans Overflow’ is een knipoog naar het album uit ’81 en is tevens een vervolg op het recente album ‘Swimming In Thunderstorms’.
“Ik heb het mannetje op de cover van ‘Red Skies Over Paradise’ meegenomen naar Berlijn!” verteld zanger John Watts. “Destijds stond hij op de pier van Brighton, nu staat hij in Berlijn. Als je goed kijkt zie je de bekende plekken van het Berlijn van toen en nu: de radiotoren, het strand en de flatgebouwen van weleer. Het is Berlijn door de jaren heen.”
John Watts zal komende weken in Nederland het klassieke album vlechten met de nieuwe songs. Fischer-Z is te zien op:
- 31/10/22 – Hedon, Zwolle
- 01/11/22 – Nieuwe Kerk, Groningen
- 03/11/22 – Muziekgebouw, Eindhoven
- 04/11/22 – Parkstad, Heerlen
- 05/11/22 – TivoliVredenburg, Utrecht
Berlijn
Het album is in de befaamde Hansa Studio opgenomen. “Ik ben ooit begonnen met het maken van een solo album in Berlijn. Ik begon met 8 nummers die ik in een dag heb ingespeeld, alle gitaar-, drum- en zangpartijen. Dit hebben we op film vastgelegd. Maar toen kwam Covid. Die periode heb ik vooral gebruikt om meer songs voor het Fischer-Z album te schrijven. Nu hebben we het één en het ander gecombineerd; de songs van het solo album en het Fischer-Z album.”
John Watts heeft in zijn songs veel te vertellen. Zijn kritische blik ten opzichte van de maatschappij en politiek is nog even fel als toen. “De nummers gaan over de verschillen tussen de jaren 80 en de jaren 20 van deze eeuw. Het nieuwe album ‘Til The Oceans Overflow’ verwijst regelmatig naar het album uit ’81. Thema’s uit de jaren 80, zoals de kernwapens in ‘Cruise Missiles’ en het ideologische conflict tussen Oost en West, tonen gelijkenis met de thema’s van nu; het terrorisme, de klimaatverandering en rassendiscriminatie. Dus leg ik nu de attitudes van politiek en maatschappij naast elkaar. En dat is waar dit album over gaat”
“Ik heb de Marliese van toen terug laten keren op het nieuwe album. In het originele verhaal van Marliese raakt een fotograaf in de ban van haar nadat hij voor een magazine een foto had gemaakt. Marliese woont tegenwoordig in een verzorgingstehuis en is een oude vrouw die niet meer goed weet wat er zich in de wereld afspeelt. In het huidige verhaal gaat de fotograaf naar haar huis om de foto te laten zien en haar te vertellen dat ze nog steeds prachtig is. Ik heb een tekening van haar gemaakt: deze is te zien in het boekje bij het album.”
“Een ander nummer op het nieuwe album gaat over Brian Nevin. Toen ik het nummer in 1980 schreef was hij een 13-jarige jongen die veel in de problemen kwam met de wet. Tegenwoordig is hij de baas van de Social Services en komt een kleine jongen naar hem toe. Brian is nu 65, en de jongen verteld hem dat hij nooit kan weten hoe slecht hij het heeft, en dat hij zich niet kan inbeelden hoe zijn leven is. Waarop Brian natuurlijk antwoord: ‘I Bloody Do’, Go For It Kid, Pak je kans!”
Verbindingen
“Soms zijn er van die dingen die een connectie blijken te hebben, bijvoorbeeld de liefde voor een stad. Een stad als Berlijn, en dat is dan ook meteen de connectie met het nummer ‘Berlin’ van 40 jaar geleden. En er zijn altijd aspecten die je beïnvloeden, zoals in het nummer ‘Waterside’, dat ik voor mijn vriendin heb geschreven. Dat je het weer eens een keer niet met elkaar eens bent, hierover kibbelt, en er vervolgens op uittrekt, naar de waterkant, of samen naar de maan staart. Dan is het vaak meteen weer goed, dat is iets van de wereld. Van dit soort dingen word je rustig. Het is een mix van menselijkheid, overleg, en natuurlijk gedrag. Dat is eigenlijk mijn leven in een notendop. En dat zal ongetwijfeld voor meer mensen gelden.”
“Het album kent hedendaagse popsongs gemengd met jaren-80 invloeden. Op het album wordt meer gebruik gemaakt van keyboards dan op het vorige album. Het past meer bij deze tijd. De songs bewandelen een tijdlijn van de jaren-80 naar het heden. Het is een album gemaakt met behulp van communicatie via het internet. Het is dan ook meer een album van de ‘band’ dan een solo album. De band heeft het album ingekleurd.”
“Het is niet zo dat ik de wereld wil vertellen wat te doen. Maar het is mooi dat we als maatschappij meer nadenken over wat de politiek met ons kan doen. Het is eigenlijk best wel vreemd, omdat ik meer van de woorden ben dan van de muziek. De Engelse taal komt op mij wat kil over. Al is het de tweede taal van de wereld, de grote invloeden komen voor mij toch van elders. Maar als je de mensen echt wil bereiken moet je dat in je eigen taal doen. Dan kan het je raken. Als mensen het moeten lezen, en vertalen, is het toch lastiger te begrijpen wat je eigenlijk wil zeggen.”
Till The Oceans Overflow
“Het titelnummer ‘Til the Oceans Overflow’ gaat over de strijd tegen klimaatverandering . Het vorige album, je weet het vast nog wel, ging over de hectische tijd die aan de huidige problemen vooraf gingen. Het is een strijd die continu aandacht vraagt. Het is een strijd tegen klimaatverandering en kunstmatige intelligentie, en het gevecht wordt vooral online uitgevochten. De planeet is ‘vastgelopen’ en de tijd dringt. Ik ben nu 66 jaar en ik maak me erg veel zorgen of we het kunnen opbrengen deze strijd aan te gaan. Ik vraag me af of het ons gaat lukken.”
“Kijk naar de huidige pandemie. De single ‘Same Bout’ gaat over deze pandemie. Het is niet zo dat iedereen gelijk is, en gelijk wordt behandeld. Als je arm bent, of als etnische minderheid wordt weggezet, heb je geen gelijke kansen. We zitten NIET in dezelfde boot als het om Covid gaat. Het is een wereldprobleem. Je moet dit ook als wereldprobleem oplossen, en niet alleen in de westerse wereld. Je krijgt dit altijd op je bordje terug. De medicijnen moeten we delen, of we moeten de kennis over de samenstelling van het product delen. Dan kun je er echt wat aan doen.”
“Het is tegenwoordig een gekkenhuis om door Europa te reizen met al die Covid- en Brexit regelingen. Het is bijna niet te doen hoor. Ik zit de hele dag van alles te regelen. Naast de Covid registraties moeten we nu ook visums regelen. De mensen die voor Brexit gekozen hebben, hadden geen idee wat er allemaal op hun af zou komen. Voor muzikanten is het een regelrechte ramp.
We hebben in België gespeeld en dat ging goed. Komende vrijdag staan we met de release van het album in Amsterdam! Jullie zijn allen welkom!”
Copy-edit: 9-12-2021