‘Bezwerend, meeslepend, gevarieerd en contrastrijk’. In deze termen beschreef de Nederlandse pers in 2021 de muziek van de muziektheaterproductie Grenspaal 369. “De muziek van componist Douwe Eisenga, vol weemoedige blazers en felle percussie, stuwt de voorstelling energiek voort”.
Gedurende de tweede lockdown herschreef Douwe de muziek voor het nieuwe album The Border. De tien instrumentale nummers, losgeweekt van de oorspronkelijke voorstelling, vormen samen een schilderij van klank. Bezwerend en meeslepend, gevarieerd en contrastrijk.
In de eigen woorden van Douwe: Tijdens de tweede lockdown had ik wederom ruim tijd om te werken aan het soort muziek dat sinds mijn kindertijd mijn ideaal is; muziek met een combinatie van akoestische instrumenten en elektronische geluiden. Rondom de saxofoonpartijen, prachtig gespeeld door Erik-Jan de With, bouwde ik maandenlang aan een soort klankbeelden. De muziek vermengt de saxofoons met piano, veel percussie en koperachtige klanken en voegt pure elektronische soundscapes toe.
Natuurlijk zijn er nog steeds verbanden tussen de muziek van The Border en de voorafgaande theatervoorstelling. Toch staat The Border daar tegelijkertijd helemaal los van. Als ik je zou vertellen hoe elk deel in het originele verhaal past, zou ik alleen maar grenzen stellen aan je eigen verbeelding bij het luisteren naar dit album.