Het was een van de meest mooie shows en albums van dit jaar. De IJslandse band Árstíðir in de Stevenskerk van Nijmegen. Een locatie dat past bij deze band, terwijl Árstíðir gelijk in de poppodia of festivals geen flater slaat.
“We hebben de setlijst omgegooid! Toen we hier aankwamen waren we onder de indruk van de zaal. Er is een echo van ongeveer 8 seconden denk ik. Het maakte dat we wat extra microfoons hebben opgesteld en extra a capella songs aan toevoegen. We gaan wat langzamere songs spelen zodat het geluid beter draagt en de songs goed van nature uitpakken.” verteld toetsenist en zanger Ragnar Olafsson.
Hij is een van de drie zangers van deze band. Met hun baanbrekende cross-over van folk indie en pop maakt de band bijzonder in de wereld van de popmuziek.
Afgelopen jaar verscheen een van de mooiste album van dit jaar BLIK. Een album waarbij de harmonische vocalen centraal staan en de route van de folk naar de moderne popsongs is ingeslagen.
BLIK
“We werken met verschillende muzikanten en spelen nu met string-players uit Europa en dan moeten we even op elkaar afstemmen om de juiste klank te vinden.” “Het album Svefns Og Voku Skill (Sleep State Return) is de meest classic album voor ons. Het is een soort van akoestisch kamer concert, inclusief een song met een beat! Hahah” verteld de spraakzame vrolijke toetsenist. “Het is het album dat ons heeft gemaakt. Árstíðir is een band dat inmiddels alweer 15 jaar bestaat. De band is door diverse fasen gegaan. Het eerste album was meer een gitaar gebaseerd album. De stap van het eerste album naar het tweede album was enorm groot.
Het was ook de tijd dat we internationaal doorbraken en toerde in Europa en Rusland. Voor de classic fans is dit album dan ook het meest interessante en classis album geworden. Het is een verrassend geworden en nu terug horend is het nog steeds een bijzonder album. We werkten met de legendarische componist Olafur Arnalds, wat voor ons al zeer bijzonder was. Hij heeft het album geproduceerd en zingt zelfs op het album. Met hem en Nils Frahm was een statement voor ons voor die tijd.”
“Het debuutalbum Árstíðir (Seasons) eindigt met electronics en het daaropvolgende album Scefns kreeg meer beats en drie jaar later verscheen Hval (Sheres). Met Nivalis hebben we meer drums en electronica gebruikt en met Penull (Pendulum) wordt het meer gelinkt naar de tijd. Door de jaren heen is onze sound gegroeid en veranderd. We zijn zeker beter geworden in wat we doen en wijzer hahaha.”
Respecteren en leren
Binnen de band respecteren we elkaar en daardoor brengen we het beste van elkaar naar boven. De band is hierdoor zelfverzekerd en maakt het voor ons interessanter om nieuwe songs te schrijven. Het geeft ons de juiste vrijheid om te presteren omdat we elkaars beste punten weten te vinden.”
“Blik was het meest experimentele album voor ons. Wellicht het meest poppie album maar zeker met veel sounds die we eerder niet in songs hebben verwerkt. Met het maken van het nieuwe album was er een soort van commitment om te zeggen; we zijn de nieuwe Beatles en je mag alles in de songs maken wat je maar wil. Dus in mijn brein werkt het alsof we voor ieder album een nieuw Sgt. Pepper album maken. Met een nieuwe statement. En wanneer een bandlid een idee binnen brengt dat zeggen we in de eerste plaats dat we het gaan doen. Zo ontdekken we nieuwe wegen in de eigen songs.”
“Voor 99% is degene die het nummer inbrengt ook de zanger van het liedje. Meeste ideeën ontstaan bij het spelen van een instrument, voor mij is dat de piano. Dat ontstaat er iets in je hoofd dat je moet overbrengen aan je andere bandleden. Het is dan ook het gevoel dat je bij het nummer hebt in de zanglijn. Vandaar dat diegene het uiteindelijk ook zingt. Al is het ook verfrissend dat een ander het zingt ja hahaha. Ik zal het inbrengen in de band.”
Van folk naar experimentele pop
“Het mooie aan Blik is, wanneer ik het terug hoort en het geheel beluisterd, dat het gevoel is dat het allemaal anders tot leven is gekomen. Het nummer ‘Sanity’ is mijn favoriet. Wat zo lekker aan het nummer is is dat het catchy is en toch vreemd. Wanneer je het introduceert in je band en de bandleden vinden het cool om ermee aan de slag te gaan, is voor mij al cool om in zo’n band te mogen zitten. Het representeert waar wij als band zijn. We mogen andere soort songs maken en binnen brengen. dat maakt het mooi!”
Met Árstíðir spelen we op ieder album voor een deel IJslands en Engels. Blilk is het eerste album van Aristidir dat volledig in het Engels is. Het album hiervoor Pendull kent alleen IJslands songs. Voor ons is het nooit een idee of het in het Engels of IJslands moet. Het komt wellicht omdat IJsland een klein land is kun je alleen maar tot 365.000 IJslanders praten en voor de rest ben erg afhankelijk van derden die vooral Engels spreken. Het is als het ware onze tweede taal. Vandaar dat wanneer een song ontstaat gaat het van nature of het IJslands of Engels wordt. We zijn als IJslanders in de moderne wereld eerder bi-ligual.”
“Het mooie aan de cover is iets bijzonders eigenlijk. We hebben Blik (Look!) en Pendull gelijktijdig geschreven. Ze hebben tekeningen in de cover die niet direct opvallen. Kijk hier is een hexagoon in de lucht van dat de cover van het album is. Wanneer je de hoes in het licht houdt dat zie je vele symbolen in de hoes. We hebben een deze symbolen teruggebracht op een T-shirt. Het zijn symbolen die niet eerder zijn ontwikkeld. We hebben onze fans gevraagd om na te denken wat TIJD voor hen betekend en dit te verwerken in beeld. Het zijn er 30-40 symbolen die tijdens covid zijn ingestuurd. Zoals je weet maken we onze album vanuit crowdfunding.
Zo zijn de fans uiteindelijk direct betrokken bij het product. De rode draad van beide albums is TIME. Tijdens covid ging de tijd zo langzaam, maar 2022 ging erg snel. Dat is een andere perceptie van tijd. Hoe kun je tijd nu in beeld terug brengen. De een deed het vanuit poëzie de ander met tekeningen. Samen met Pieter Hoekstra uit Friesland !!! Ja hebben we euh hij heeft alle tekening verwerkt in een geheel en daarmee leende hij de hexagoon van Leonardo da Vince die op deze wijze tijd symboliseerde. Hier heeft hij een geheel van gemaakt en dat staat nu op de t -shirt.”
”We hebben nog een connectie met Nederland. Met Anneke van Giersbergen hebben we een album gemaakt en gespeeld en toen ze met Vuur op tournee waren hebben we haar even gedag gezegd. Het was erg bijzonder om met Anneke de ‘Lost Part’ gemaakt en met haar hebben we veel shows in Nederland gedaan. Dat was een fijn en bijzondere ervaring!”