Gitarist Chris Shiflett van de Foo Fighters weet al enige jaren solo albums op de markt te brengen. Hoewel de man in 1999 bij de Foo Fighters aansloot, zet hij een stempel op de sound van deze populaire rockband van voormalig Nirvana drummer Dave Grohl.

Onder de naam van Jake Jackson start hij Jackson United en werkt met zijn post punk band aan zijn carrière. Er volgen vele albums onder een andere naam. Zo zijn naast zijn solo albums en Foo Fighter albums ook 2 albums verschenen onder de naam Nu Use For A Name en 6albums onder de naam Me First and the Gimme Gimmes.

“Hahaha ja Jake or Chris, je mag me noemen wat je wil. Ik luister ook naar Persoon haha. Er zijn maar weinig mensen die me nog Jake Jackson noemen.”
Het is een diverse album! Het is dat elk album dat je maakt een eigen verhaal kent en dat maakt het uniek. Dit album kent een totaal andere samenstelling van mensen met wie ik het heb opgenomen.
Mijn  vriend Jaren Johnston (van de country band The Cadillac Tree en Rockband American Bang.red)) heeft het album geproduceerd. Met hem had ik nog niet eerder gewerkt. Nieuwe mensen die gemixt hebben en alles was nieuw voor mij en dat maakt het voor mij ook mooi dat het allemaal even nieuw is.”

Songs van de Lockdown

“Delen van het album komen uit de lockdown periode en dat heeft nu gerijpt. Eigenlijk zijn de meeste euh nee alle songs zijn in dit tijd geschreven. Het heeft niet echt een thematisch proces, maar het was meer dat het allemaal is ontstaan tijdens de periode dat ik thuis was. Het was een gedwongen tijd en erg afwijkend van de norm van de dag eigenlijk.”

“De meeste songs heb ik zelf geschreven, dat wel, het openingsnummer ‘Dead and Gone’  is meer ontstaan met de band tijdens de opname. ‘Damage Controle’ en ‘Overboard’  zijn songs die ik heb geschreven. Uiteindelijk hebben we deze songs in de vorm gekregen toen we in de studio zaten.  Maar songs als ‘Black Top White Lines’ en ‘I Don’t Trust My Memories Anymore’ en euh ik heb het album niet zo bij de hand. ‘Carry Midnight Texas Queen’ heb ik  met andere muzikanten ontwikkeld en geschreven. Het is een mix van van alles.  Wanneer je de studio ingaat heb je toch een proces waarbij er dingen wijzigen enzo.  Je gaat de songs met verschillende mensen spelen en dat brengt weer nieuwe ideeën mee. Het is een collaboratie van ieder dat het eindproduct geeft.’

“Het proces om creatief bezig zijn is voor mij dan ook het meest belangrijk. Ik hou ervan om de studio in te gaan en dat er in de basis grijze ideeen zijn die alle kanten opgaan. En aan het einde van de dag is het 9 van de 10 keer dat je blij de studio uitkomt. Je gaat dan de eerste take of idee terug horen en denk ha nee joh dat was helemaal niks hahaha.”

 

West Coast Town & Hard Lessons

Met alle bands en diversiteit aan muziek brengt het nieuwe album wat meer divers. De basis kent geen verschil in de opname, maar ja je hoort het verschil in het proces daarna. Het is dan de mix en keuzes die je daarin doet. Het is een interessant gegeven waar je bent en wat voor invloed het op de songs heeft. Zoals het album Westside Coast Town uit 2017. Ik heb nooit eerder in Nashville een album opgenomen. Het was niet dat ik country album wilde opnemen omdat ik de country albums die daar zijn opgenomen altijd een beetje euh nou hoe zeg je dat, gewrongen country ofzo is. Maar door de keus van benadering door een keus van amps en gitaren die je gebruikt was het allemaal in de sfeer van country americana. Maar het album daarna… toen hebben we een andere keus gemaakt. Voordat we dat album gingen opnemen, al is het al ver daarvoor, had ik een etentje met Dave Cobb (producer) waarin we het album bespraken. Hij zei joh neem nu een Marshall en speel het hele album hiermee. De sound wordt veel vetter en daarmee kun je prima country spelen !

Dus wanneer je het album West Coast Time en Hard Lessons naast elkaar beluisterd zijn ze behoorlijk verschillend al is het country. Het kleurt de hele aanpak. Het is mezelf en alles is hetzelfde met andere benadering voor de songs. Dezelfde mensen die beide albums hebben ingespeeld.”

Nieuw album Lost At Sea

“Het nieuwe album is daarmee nog meer verschillend. Het mooie is dat ik steeds minder zorgen heb over of het wel of niet goed in het plaatje van een ander past.  Juist nu met een hele andere band met alle respect, laat het liedje het liedje worden wat het op dat moment is. De songs die ik toen heb geschreven pasten misschien wat meer in die sound en met deze nieuwe songs is het weer wat nieuws geworden! Een beetje van alles wat en ik denk er te veel over na. Maar wanneer je een song schrijft dan gaat het ergens naar toe en ik voel die vrijheid nu meer denk ik.”

‘Voor mij is het gitaargeluid van ‘Dead and Gone’ erg lekker. Het heeft een pedalen sound dat ik nog niet eerder heb gebruikt. Het is een micropod dat je een bijzonder gitaargeluid geeft alsof je een keyboard gebruikt. Je moet het ook per noot spelen, want met akkoorden wordt het een grote brij van geluiden. Ik heb het nummer dan ook van top tot het eind zo ingespeeld. Het was euh ik moest het ook zo spelen dat het anders ook niet klonk of te gebruiken was. Dat was voor mij wel een dingetje waar ik trots op ben. ‘Where d Every Go’ met de harmony sound is ook een highlight dat ik heerlijk vond. Een soort van Thin Lizzy dingetje wat ik enorm waardeer.”

“Lost At Sea is een deel dat komt uit de tekst van het nummer ‘Overboard’. Baby You and Me  Should Got Lost At Sea… Ik denk vaak aan het eind van de sessie wat voor naam er bij het album hoort. Maar  ja zo kwam ik hierop. Het geeft geen diepere betekenis hoor hahaha. Ik verlies wel eens wat hoor hahaha. “

Live

Ja, we doen een soort van kleine set hier in de luistersessie. We gaat links en rechts wat akoestische shows in Australie en werken aan wat kerstshows en aan de Westcoast. Het moet allemaal wat passen in de agenda’s. Ik ben ook bezig met een podcast show Travelershipping wat over de techniek van gitaren gaat. Hier hebben we leuke gasten. Het is erg druk.
Maar het meeste energie is euh… een goede nacht slaap? Maar ook lekker bezig zijn met surf en running. Gewoon actief zijn geeft mij energie en nieuwe ideeen. “

“Ik zag laatst de reünie van Hanoi Rocks. Andy McCoy heb ik al een tijd niet meer gezien. Maar dat was fantastisch! Het was op de verjaardag van Michael Monroe en echt dat moet op tour. Dat is echt … ik heb ooit de reünie van de eerste Alice Cooper band gezien. Daarmee zie je dat deze mannen de beroemde songs hebben gemaakt en dat stralen ze dan ook uit. Het is hun song! En dat doet iets met je. Ik heb het nooit eerder zo gezien en nu met Hanoi ook! “

Ouders-schoolband

“Hoe meer je met andere mensen speelt de meer je leert en daarmee krijg je meer routine om andere songs te maken. Of het nu de Foo Fighters zijn of de andere bands waarin ik speel. Trouwens, we hebben hier een ouders- van – kinderen band voor school met allerlei ouders. En daar zitten top muzikanten bij. Hier spelen we altijd populaire songs van euh Bruno Mars enz.. Dat is fantastisch. Het is niets beter dat dat je kinderen voor je schamen omdat je op hun podium staat! Hahaha.“

“Ik heb enkele jaren geleden wat shows in Scandinavië gedaan en het lijkt me heerlijk om weer naar Europa te gaan. Ja het is wel eens lastig met alle agenda’s, maar het is zo ontzettend duur om te toeren in Europa. Het is voor ons echt enorm duur. Ik heb ook geen directe tour historie als solo act. Dat maakt het ook lastig. Je moet laag beginnen en dat maakt het ook lastig om zomaar naar Europa te komen. Hopelijk maken we nu een basis hiervoor! Geniet van het album!”

Win dit nieuwe album!
Kijk op deze link en geef het antwoord op de vraag

 

15 oktober 2023
In this post:
Translate »