Persbericht, zondag 10 april 2022
‘Jusqu’à La Lumière’ is het derde album van Baptiste W. Hamon en nu beschikbaar via Modulor Records. Ook hierop is de kenmerkende en onderscheidende sound van de Parijzenaar weer hoorbaar. Met zijn kruisbestuiving van Amerikaanse country en Franse volksmuziek is hij al sinds debuut ‘L’Insouciance’ (2017) succesvol in Nederland. Hij is hier vaak live te zien geweest en heeft een speciale band opgebouwd met ons land. “Ik heb mijn nieuwe album natuurlijk niet alleen voor een Nederlands publiek geschreven, maar ik had dat wel in gedachten tijdens het schrijven”, onthult Hamon.
Hamon heeft inmiddels veel trouwe fans in Nederland die ernaar uitkijken hem weer te zien optreden. Dat besef had een gunstige uitwerking op Hamons schrijfproces voor ‘Jusqu’à La Lumière’. “Ik realiseerde me dat ik de nieuwe nummers op enig moment zou gaan spelen in steden als Den Haag, Eindhoven of Groningen. Dat gaf me op de een of andere manier meer vrijheid. In Frankrijk moet je muziek aan bepaalde voorwaarden voldoen om op de nationale radio gedraaid te worden. Doordat ik me niet hoefde te beperken tot die markt, kon ik onbevangen te werk gaan. Dat vond ik heerlijk.”
De laatste keer dat Hamon in Nederland te zien is geweest was rondom het verschijnen van zijn tweede album ‘Soleil, Soleil Bleu’ in 2019. De release van ‘Jusqu’à La Lumière’ zal hem opnieuw naar de Nederlandse podia en festivals brengen. Net als zijn fans hier kijkt Hamon daar zelf ook enorm naar uit. “Ik heb het toeren sinds de coronacrisis ontzettend gemist, en in het bijzonder de Nederlandse optredens. Een aantal van mijn meest waardevolle tourervaringen heb ik hier opgedaan. Of het nu was op grote festivals als Into The Great Wide Open of Once In A Blue Moon, met een aantal muzikale helden van me, of op kleine, maar ontzettend warme podia in Venlo, Amen of Terheijden.”
‘Jusqu’à La Lumière’
Voor de opnames van het album heeft Hamon gewerkt met John Parish in diens studio in Bristol. De Engelse producer deelt met Hamon een voorliefde voor lange reizen en plotselinge muzikale stemmingswisselingen. Parish heeft volgens Hamon met zijn werk voor Dominique A, Sparklehorse, Aldous Harding, Giant Sand en PJ Harvey een aantal cult-albums geproduceerd. “John is echt een genie, hij doet niets over-the-top. Ik wilde uitgeklede arrangementen van de nummers en iets maken dat classy is en sober. Met de steelgitaar, het instrument dat mij verbindt met Amerika, als rode draad.” Parish is op zijn beurt ook enthousiast over de samenwerking met Hamon. “Ik hou van vastberaden artiesten. Zijn ogenschijnlijk tegennatuurlijke mix van chansons en country werkt heel erg goed. Hij heeft echt een eigen stijl en sound ontwikkeld.”